Rozsdagyár

KILLING GANDHI - Aspirations Of Failure (2018)

2018. február 25. - Sulfur

webp_net-resizeimage_4.jpg

Azon furcsa emberek közé tartozol, akik szeretik a színházat és a metalt is? A puszta zúzásnál több kreativitást vársz a műfajtól? Esetleg szeretsz festeni, de épp nincs ihleted és kellene valamilyen háttérzene? Akkor jól kapaszkodj meg, mert megérkezett a metal operafantomjának, a Killing Gandhinak az új lemeze, az "Aspirations of Failure".

A Killing Gandhi egy 2013-ban alakult dán dallamos death metal zenekar, akik 2015-ben debütalbumukkal, a "Cinematic Parallels"-szel elhoztak egy monumentális alkotást. 2018 február 23-án berobbant a folytatás a Massacre Records közreműködésével. Amint elindítottam a korong lejátszását, egyből elfogott egy érzés, hogy le akarjam kapcsolni az összes lámpát a szobámban, hogy teljes sötétségbe boruljak és olyan mély sötétség vegyen körbe, mint amilyen a borítóképen is látható.

Az egyedüli fényforrás egy ablakon át, a külvilágból érkezik, de senki nem tudja milyen borzalmakat rejtenek a házban uralkodó árnyak. Vajon milyen titkokat tartogathat ennek a meghajlott öregembernek a szobája? Minden elemzést megelőzően tudnunk kell, hogy mit tartanak a zenészek az album témájának. A gitáros és egyben fő dalszerző, Martin Arendal szerint a téma két férfi története, akik a saját akaratukkal szemben küzdenek, hogy győzzenek vagy elbukjanak. Lehet hogy ez a két férfi nem is kettő, hanem egy? Martin szerint a történet egyaránt feldolgoz fikciót és valós tapasztalatokat az életéből. Vessünk hát egy pillantást a Killing Gandhi új alkotására, mert rejtélyből van itt bőven.

Opus #6 az első dal címe. Az opus latin eredetű szó, mely művet vagy zeneművészeti alkotást jelent. Más fordításban a dráma egy egységét jelöli, amivel a zenéből máris átkerültünk a színházba. Az első albumhoz hasonlóan több felvonásra tagolódik a zene. A korábbin trailerek határolják az egységeket, itt opusok. Egy lényeges különbség van viszont, hogy nem az első opusszal indít a lemez. Vajon miért? Ami további kérdéseket tesz fel, hogy a hatodik után már csak a második és az első jön, a többi kimarad. Miért? Az előbb említettem a drámát. Számomra ez a tagolás azt az érzetet hozta, mint mikor egy drámai művet olvasok: nincsenek mindenhol átkötések, van ami kimaradt, mert nem az egész egyben a lényeg, hanem a részletek. Nem szükséges látnunk a szobát, csak a férfit. Vagy mégse? Lehet pont azt tárja fel nekünk a zene, amit a szemünkkel nem tudnánk érzékelni.

Valós kezdésnek a második dal, a Let Me Tell You tekinthető. Az első hangra, amint a húrok közé csapnak a srácok, megindul a zúzás. A tempó visszafordíthatatlanul magával ránt. Hadd mondjam el neked! - szól a dal címe. És te hagyod, hogy belevigyen az album igazi mélységeibe. Ezeket a mélységeket fogja át a harmadik dal, a Dark Hours és a hetedik, az Art Of Silence. Ez a két dal testesíti meg a lemez jellegét legjobban, nem véletlen, hogy a korong megjelenése előtt ezeket a dalokat publikálták. Az Art Of Silence dalszöveggel együtt tárult elénk. We are the silent ones, our social skills are long gone! (Mi vagyunk a csöndesek, a társas képességeinket rég elvesztettük!) - szól a refrén. Nyilvánvaló párhuzam fedezhető fel a borítón ábrázolt férfival, mely azt sugallja, hogy az Art Of Silence a központja a korongnak. Lehet, nem is véletlenül a hetedik dal.

Az első blokkot zárja az ötödik dal, a The Great Escape, ahol először jelenik meg az albumon effektes átkötés. Nagyon nehéz jól elkészíteni az elektromos kíséretet, hogy passzoljon a metal alaphoz, de az eddig általam hallottak alapján itt ez a legjobban sikerült. Ilyen jól összekapcsolva egyaránt hangzásban és dallamban a kettőt még sose tapasztaltam. A kíséret minden pillanatban legalább két szólamból áll, amelyre ráépül még egy harmadik szóló rész. Tökéletes testet, vázat ad a daloknak. Mindehhez társulnak a szintetizátoreffektek, szimfonikus és zongora átkötések. Döbbenet, hogy milyen összetettség van a dalokban. Az amúgy csak négy fős banda a felvételen egy egész szimfonikus zenekar erejével hat. A drámai témákkal és monumentális zenével az ember egy igazi színházban érezheti magát.

Beszéltünk már drámáról és zenéről is, de a képzőművészet sem maradhat ki. Az album több dala is a festészettel kapcsolatos (Hollow Paintings, Art Of Silence, The Painter And The Sleeper), mely a zenéhez hasonlóan az önkifejezés egy lehetősége. A The Painter And The Sleeperből, mely a leghosszabb dal az albumon, derül ki a legjobban a két ember küzdelme, melyről a gitáros is beszélt. A zenészek a festők, az alkotók és a tudatalatti, amivel küzdeni kell, a Sleeper, az Alvó. A zene kiválóan mutatja be ebben a dalban a két ember harcát, ahogy a metal és az effektes, szimfonikus részek váltják egymást.

Végül jön a lezárás, de melyik dallal? Az albumnak keretes a szerkezete, hiszen sem a kezdete, sem a vége nem egyértelmű, hogy hol van. Az album már búcsút mondd a Farewell dalnál, de még jön az Opus #1 és a Building My Own Fate is. Az utolsó dalban ismét visszatér az alkotás, építés. A saját sorsom építem. A küzdelem végül úgy ér véget, hogy győz az alkotó, hisz a sorsa a saját kezében van. Vagy mégse? Lehet az Alvó, a Tudatalatti győz. Ha jól megfigyeljük, akkor a utolsó pillanatban hallhatjuk egy kardpenge suhanását. A gyilkosság megtörtént, valamelyik fél meghalt. A kudarc vágya vajon erre vonatkozott? A válasz továbbra is rejtély marad.

Aki a zenében kifejezetten keresi a művészetet és a kreativitást, annak tökéletes ez a lemez. A téma kifejezetten érdekes, de a mi feladatunk, hogy a rejtélyeket megfejtsük. Mivel az ének olyan, mintha halottak érthetetlen hörgése lenne, ahhoz, hogy a rejtélyt mi is megértsük, talán nekünk is meg kell halnunk, át kell térnünk a túlvilágra. Kiváló munka.

9/10

webp_net-resizeimage_1_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr7713690926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása