Rozsdagyár

SZENDREY ZSOLT "SZASZA" - Interjú a Sex Action, az Action és a Zorall énekesével

2018. március 12. - Rock n roller

szasza.jpg

Az Action lemezkritikámban említettem, hogy Szendrei Zsolt "Szasza" mostanában mennyire elfoglalt, emiatt nehezen tudtunk vele időpontot egyeztetni egy interjúhoz. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy amikor ő ráért volna, az az időpont meg nekem nem volt jó. De most végre mindketten tudtunk időt szakítani egy beszélgetésre. Lemezmegjelenés sorrendjében beszéltünk Sex Actionről, Actionről, Zorallról egyaránt.

- Decemberben jelent meg az új Sex Action album, februárban az új Action, új Zorall lemez is kijön valamikor?

- Jön persze, augusztusban fog jönni a Sörolimpiára, úgy ahogy azt szoktuk. Dolgozunk is rajta éppen. Eltaláltad a cikkben, tényleg sok a meló.

- Volt már ilyen tömény időszak az életedben, hogy ilyen rövid időn belül három lemezed jelenik meg?

- Látod, ez jó kérdés, nem tudom. A 35, most már 37 év alatt elképzelhető.

- Várható-e klip a Sex Action lemezről, mikor és melyik számhoz?

- Igen, a Tekerd jól című számnak a klipjét most ellenőrizgetjük éppen, hogy klappol-e. Szerintem napok kérdése és ki fog jönni.

(A beszélgetés óta megjelent a klip, lásd lejjebb).

- Az "Utolsó körre" felkerült 3 szám az "Olaj a tűzre" albumról, általad elénekelve, ezentúl ezeket is fogjátok játszani a koncerteken?

- Persze, ezeket váltogatva egyébként már játszogattuk, az Olaj a tűzre volt az, amelyet eddig még nem játszottunk, de legutóbb a Roxxy-ban azt is elnyomtuk. Az volt eredetileg, hogy csináljunk három számot, nézzük meg, hogy sikerül, ez nagyon jó lett. Ez mind a Matyi (Mátyás Attila - szerk.) keze munkájának volt köszönhető, ő a nagy zenei vezér. Jól is dolgoztunk, nagyon jó hangulatban. A próbák is így zajlottak. Aztán hirtelenjében úgy döntöttünk, ha kijön a lemez, legyen rajta még három régi szám is. Ez nagyon érdekes volt, mert amikor megtudtam, hogy Weisz Kicsi az Ecseri Vasmű stúdióban csinálja a dolgokat, mondtam, hogy légyszi küldd már át, hagy hallgassak bele. Akkor leesett az állam, én sem tudtam, hogy ez melyik koncert, és mikor volt, de nagyon tetszett.

- És ez a három koncertfelvétel hogyan került most elő?

- Nem tudom, ezt úgy előkaptuk. Mindig szó volt róla, hogy csinálunk egy koncertlemezt, de valahogy ez nem jött össze. De úgy látszik ez a három szám megvolt, és rákerült.

- Igen, így jó lett, hogy van három új dal, három dal az "Olaj a tűzre" lemezről, és három régebbi koncertfelvétel.

- Nézd, van, aki mondogatja, miért nem teljes lemez? Hát, ilyen is van a zenekar életében, most ilyesmit csináltunk.

- Március 30-án lesz Miksa (Somlyay Miklós - szerk.) születésnapi koncertje a Barba Negrában, ez egyben budapesti lemezbemutató koncertnek is tekinthető?

- Persze, így van.

- Amikor újra összeállt a Sex Action, nem merült fel, hogy Action számokat is játszotok majd?

- Az nem. Ezt én érzékeltem a legjobban, mert bármerre jártunk az országban és éppen a Sex Action volt, akkor mindig mondogatták, hogy miért nincs Action, amikor Action volt, akkor miért nincs Sex Action? Most mind a három van, a Zorallt is hozzávéve. Így teljes a kör. Az Action elvan magában, csinálgatjuk. Ha jut rá idő a Sex Action és a Zorall mellett, akkor nyomunk egy bulit. Ott azért Zabának (Sznák Zoltán - szerk.) a Hollywood Rose-os dolgai is befolyásolják a dolgokat. A Sex Action meg úgy néz ki, hogy Hangyának (Lévai Hangyássy László - szerk.) hála istennek most ott a Sing Sing, amikor ő Sing Singezik, akkor mi tudunk Sex Actionözni. Illetve vannak a közös dolgok, a Sörolimpia a legjobb példa rá. Itt tudtunk megemlékezni pl. a 25 évvel ezelőtti Masters of Rock koncertről.

- Amikor 2012-ben kiléptél a Sex Actionből, az azért volt, mert szerettél volna Actiont csinálni?

- Nem, ott azért teljesen másképp zajlottak a dolgok, a Miksa is leírta, hogy két dudás egy csárdában… Voltak mindenféle problémák, de én úgy vagyok vele - ami az egész új Sex Actionre jellemző dolog, és nagyon kevés zenekarnál látható, mert általában ha problémák vannak, azt az emberek egymásra öntik, örökre összevesznek – hogy mi túl tudtunk lépni ezen a történeten. Matyival is leültünk, megbeszéltük a dolgokat. Rájöttünk, hogy azért működik a dolog. És úgy döntöttünk, hogy ha kell Sex Action, márpedig az emberek igenis nagyon szeretik, akkor miért is ne csináljuk?

- Az Ébredő erőbe én belehallottam Ganxsta Zolee hangját, és ezt leírtam az Action lemezkritikába is. Azóta is kapom érte az ekézést, különböző helyekről. De rád nézve ez tulajdonképpen dicséret, hogy összetévesztettelek egy hivatásos rapperrel.

- Akkor egy kis információ-kiegészítés, hogy a Kartellt a Zoli velem kezdte ’94-ben. Csakhogy akkoriban még sajnos nem nagyon lehetett egy embernek több formációja. Akkor nekem dönteni kellett. A Matyi feltette a kérdést, hogy mi akarok lenni, rapper vagy maradok rocker, én meg mondtam, hogy maradok. Hiteles ember vagyok, még hitelem is van a bankoknál (nevet).

- Egyébként rappelésben is kenterbe versz egy csomó profi rappert.

- Tőlem nem állt ez távol, ha nézzük az Actionnek a modernebb verzióját, akkor ott voltak rapes dolgok, azokat mind én csinálom. Van ezerféle hangszínem, el tudom szórakoztatni a közönséget bármiféle hülyeséggel.

- Igen, tudjuk, hogy a hardcore az igazi stílusod.

- Hát igen, a rappelést mondhatjuk, hogy hobbiszinten csinálom. A Zolinál is volt, hogy a Kartellbe meghívott egyszer-kétszer. A "Jégre teszlek" album bemutatóján is ott voltam. Én ezt is szoktam csinálni, és tudom is.

- Van olyan kedvenc HC zenekarod, melyet aktuálisan szeretsz hallgatni?

- A Slayer. Most például nagyon el vagyok szomorodva, hogy szét fognak menni. Reméljük, még búcsúznak úgy hatvan évig. De kimondottan nagy kedvenceim nincsenek soha. Mindenféle zenét szeretek, hallgatok. De a Suicidal (Tendencies -szerk.) és a Slayer az kimagasló, és a Biohazardot is hozzá lehet írni.

- Ellentétben a Sex Actionnel, az Actionnél előbb volt klip, és csak később jelent meg a lemez. Előzetesen az Állatkínzás című dalt lehetetett hallani. A témája miatt választottátok pont ezt a nótát vagy zeneileg gondoltátok, hogy ez a legütősebb, ezzel érdemes először kijönni?

- Egyrészt a szurkolói csoportokkal nekem zenészként rendkívül jó kapcsolatom van. Mert vannak Action-fanatikusok, vannak Zorall-fanatikusok, Sex Action-fanatikusok is, teljesen mindegy, melyik labdarúgó csapatnak a szurkolói táborához tartoznak. Egyébként is a munkám, hogy a Ferencvárosi Torna Clubnak vagyok a szpíkere a stadionban. Ez is hozza a történetet. Nagyon sajnálom, hogy 2016-ban nem tudtam elmenni az Európa-bajnokságra, nagyon szerettem volna ott lenni. Ez volt az első olyan megmozdulás, ahol megmutatkozott, hogy a magyar szurkolói csoportok esetében (mindazok mellett, hogy van gyűlölködés) vannak olyan dolgok, ahol egymás mellé tudnak állni. Ilyen volt az EB mellett, hogy az állatkínzás ellen felszólalnak. Volt olyan Action-koncertünk, ahol odajöttek hozzánk, beszélgettünk, és egyértelműen mondtuk, hogy melléállunk a történetnek, ez nem kérdés.

- Ez a szpíkerkedés hogy működik, ha meccs van, nincs koncert?

- Próbálom összeegyeztetni a történeteket. Nem könnyű, de nagy általánosságban, amikor csak tudok, ott vagyok, és persze csinálom a dolgomat. Aztán ugrok be az autóba és onnan ugrok fel a színpadra.

- Hogy került a képbe Sziva Balázs az Állatkínzó című számban?

- Úgy, hogy elmondhatom róla, hatalmas nagy Action-fanatikus. Ezt tudtam is róla, meg tudom is. Rengeteg Action-bulin ott volt, rengeteget beszélgettünk róla, hogy valami közöset lehetne csinálni. Adódott, hogy itt az új lemez, és meghívtam, szerepeljen ő is ebben a történetben. Kölcsönös tisztelet van egymás iránt. Magát a témáját és a szövegezését tekintve elmondhatom, hogy igen, Action vagyunk. Nem fogok semmiféle szépkedést csinálni. Úgy fogunk odaszólni azoknak az embereknek, akik azokat a dolgokat művelik, ahogy megérdemlik. Beleköthetnek, hogy ilyen tahó szöveg vagy ilyen tahó beszólás, én nem hiszem, hogy ezen változtatni kellene. Aki így viselkedik, az semmire sem érdemes. Tulajdonképpen a halálbüntetés az egyetlen, ami kiváltaná ezt az egészet. De nem hiszem, hogy másképp kellene megszólalni ez ügyben. Arra pedig tökéletes a szám, hogy felhívja a figyelmet arra, létezik egy ilyen jelenség. Csúnyán mondom, persze, hogy csúnyán mondom. Másképp nem is tudnám mondani. Bennem is felmegy a pumpa, amikor ilyeneket látok, meg hallok.

- Megértem, nekem van kutyám is, macskám is.

- Nekünk is van egy kutyánk, kidobták az útra egy autóból. És egy kismacskánk, akit befogadtunk, mert megvakították.

- Az előző lemezeteken szerepelt két dal, a Budapest Eagles induló és az Ötösfogat, ezeket nem mindenki tudja hova tenni.

- A "Hannibál" lemez is megmutatta, milyen irányba haladunk. Az Actionben nagyon jó, hogy teljesen örömzene van. A Budapest Eagles focicsapat felkért minket, hogy írjunk nekik egy indulót. Mi pedig a sasok védelmében is nagyon szívesen felszólalunk (nevet). Az Ötösfogat pedig egy érdekesség. Visszahajaz az "Összeomlás" című lemezre: ott volt a Gettómix című szám, amelyben tulajdonképpen bohóckodtunk. Ültünk a stúdióban, és gondolkoztunk, hogy kellene még egy szám, és elkezdtünk klimpírozni szintetizátoron, dobalapot csináltunk neki, és mindenki rappelt benne. Én úgy gondoltam, hogy a "Hannibál" lemezen az Ötösfogat semmi más, mint egy történelmi áttekintés, hogy a zenekarban mi történt. Voltak mindenféle groove-ok, írtunk rá egy számot. "Gabikám játssz valamit, mi legyen a refrén?" Eksööön, Eksööön, mert az szokták kiabálni. Ennyi a magyarázat.

 - Említetted, hogy augusztusban jön az új Zorall-lemez. De már május 26-án lesz egy nagy koncertetek a Barba Negra Trackben. Fogtok játszani új számokat is?

- Ez a szokásos szülinapos koncertünk lesz, a Hangya-Szasza 105. Most pont abban az időszakban vagyunk, hogy minden szerdán próbálunk, csinálgatjuk az új számokat. Szerintem, ahogy összejön 12-13 szám, akkor azonnal megyünk is Kicsihez az Ecseri Vasmű stúdióba. Most ötletelgetünk. Ez egész évben van, gyűjtjük az ötleteket, hogy kinek melyik szám tetszik. Lemegyünk a próbahelyre, és próbájuk összeilleszteni. Van, amikor sikerül, van, amikor nem. Volt olyan, ami nem jött össze nem tudom hányszor, olyankor azt elengedjük.

- Van valami tematika vagy csak mindenki hoz valamit, és ahogy esik, úgy puffan?

- Próbáltunk tematikus lemezt csinálni. Borzalmasan jól hangzó dolog volt, hogy a Zorall kitalálta, hogy lehetne csinálni rajzfilm slágereket. De az annyira bonyolult és annyira rövid, a Dr. Bubó elején volt három versszak, aztán annyi. Vagy ki kellene egészíteni valamivel vagy összerakni valamivel. De ha egymás mellé rakjuk, akkor a Kukori, Kotkoda utána jön vagy a Mézga család, így már Metallica szintű, hat perces tételek lennének. Az meg annyira nem élvezhető. Ötletnek jó volt, de nem jött össze. Vagy volt olyan, hogy operett slágereket csinálunk, de az meg konkrétan a vendéglátózásra hajazna. A háztartási rock ’n' roll még belefér, de a vendéglátós rock már nem biztos.

- Amikor először megkerestek a Zorall ötletével, gondoltad, hogy ekkora siker lesz, és ilyen sokáig fog működni?

- Ez abszolút poénnak tűnt a legelején. Barbaró Attila, amikor az elején mondta nekem, hogy zenéljünk együtt, 2002 elején, 2001 végén mutatta, hogy lenne ez a zenekar. Mondtam, hogy hú de jó, és mi a neve? Zorall. Mondtam, hogy de hülye neve van. Kérdeztem, mit kellene játszani, mondta, hogy Zámbó Jimmy-t és Máté Pétert, erre elküldtem a picsába, normális vagy? Aztán látod, tényleg ez lett.

- Gyakorlatilag a Zorall a leghosszabban, folyamatosan működő zenekarod.

- Hát, tulajdonképpen igen. Jó, hogy a Sex Action ’90-től van, csak volt is, meg nem is.

- Amikor te elkezdtél zenélni, még jóval népszerűbb műfaj volt a rock.

- Várj, amikor én elkezdtem zenélni ’82-ben, akkor még a punk zene volt a legjobb. Zenei tudásunk is ahhoz volt elég körülbelül. Aztán jött a dark stílus, az F.O. Systemmel, meg a Beri Ary és a Pillangókkal. Aztán a ’80-as évek végén kezdték, hogy a Steppewolfot egyre többen kezdték hallgatni, meg jött Alice Cooper, az L.A. Guns, meg ilyenek. Akkor kezdett felpörögni a dolog. Dobos voltam, és baromira utáltam a dobot cipelni, nekem kellett az elején, meg a végén is pakolni, aztán azt mondtam, hogy én inkább óbégatni szeretnék. Jerabek Csaba az F.O. System basszusgitárosa mondta, hogy Szendrey, te hülye vagy, itt van egy jó dobos, és nekiáll énekelni. Aztán ez maradt.

- Aztán belejöttél.

- Nem, ez túlzás, nem vagyok Pavarotti. Az, hogy a saját stílusomban el tudom óbégatni a nótákat, az bőven jó. Számomra Sid Vicious My Way című nótája, ami útmutató. Ha úgy el tudta énekelni és az is tetszett az embereknek, akkor én simán jó vagyok.

- Ha most kellene elkezdetned, látva a rockzene mai helyzetét, akkor is belevágnál?

- Biztos. Nyilván nem lenne kedvem dolgozni, mint ahogy most sincs. Nem kellene munkahelyre járnom. Bár, azért hozzáteszem, hogy a mostani munkahelyem, az a legszebb a világon, meg a legjobb, a Fradi a legkiválóbb dolog. Az a probléma, hogy annyi zenekar van … Amikor mi elkezdtünk zenélni, volt diszkó zenekar, volt a Neoton, az R-Go, a Hungária. Meg voltak rockzenekarok: volt a P. Mobil, a Hobó, meg a Beatrice, aztán ennyi. Utána jött a Pokolgép, meg ilyenek. De most már olyan szintű hígulás van, hogy a Zorallnak is van tribute zenekara. Mindenki lejátszik mindent, amit tud, meg ahol tudja. ’93-ban még csak Pepsi Sziget volt, egy vagy két színpaddal. Most meg úton útfélen fesztiválok vannak. Jó is, meg nem is. Annak idején még a Fekete Lyukba is feljöttek Szegedről, Sex Action koncertre. Most már ez nincs. Hetente, kéthetente váltják egymást a fesztiválok, még akkor is, ha 30 km-re van az egyik a másiktól. És persze zenekar meg rengeteg van.

- Köszönöm az interjút!

A Sex Action "Utolsó kör" című lemezéről ITT, az Action "Ébredő erő" című lemezéről ITT írtunk.

A március 30-i Miksa 50, Sex Action lemezbemutató koncert Facebook eseménye:

https://www.facebook.com/events/191554851403542/

A május 26-i Hangya-Szasza 105 Zorall koncert Facebook eseménye:

https://www.facebook.com/events/2131868086838467/

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr8913728764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bubba Zanetti 2018.03.18. 05:32:14

Orulunk az uj Action lemeznek ez ketsegtelen. Viszont nagyon ovatos voltal a kritikaval. Ez a lemez szamomra inkabb sex action,mint action. 1-2 szoveg temajat leszamitva SAJNOS nem vagy bronxban (de meginkabb Brooklyn,Flatbush ave...),nincs az a szajiz,nincs az az utos szoveg. Zeneileg 1 szamban fedeztem fel a korabbi lemezek sajatos Action hangzasat, de abban a szamban Szasza teljesit alul (kulonben hatan vinne a lemezt). A tobbi is hajaz, ez igaz, de puha. (nem gyorsra varok,huzosra,ritmusosra,mocskos hardcore-ra) lehet, hogy a sok ev elpuhitotta Szaszaekat? Erezni szerettem volna az elmult x ev duhet, mocskat, gettojat, de nem sikerult. Hat minden esetre az Action lemeznek mindig orulunk,meg!
süti beállítások módosítása