Van az a pont, amikor már túlfeszül a húr és az évekig vagy akár évtizedekig lenyelt ipari méretű sértegetések, hatalmi keresztbetevések vagy szimplán csak netes trollkodások mennyisége eléri azt a kritikus szintet, melyet már nem képes és nem is akar elviselni az adott banda. Ilyenkor ki-ki vérmérsékletének megfelelően válaszol: összeállításunkban azokat a magyar rockdalokat gyűjtöttük össze, melyek különböző indíttatásból ugyan, de egyformán kieresztik a gőzt és megtalálják a maguk célpontját.
A rockzenész is ember: ő sem köteles mindent eltűrni vagy elfogadni. A beszólogatós dalok azonban nagyon is kétélű fegyvernek bizonyulhatnak: a legbrutálisabb következményektől elkezdve a mérsékeltebb kihatású rajongóbázis lemorzsolódásig sokféle lehet a végeredmény. A cikkünkben a legnépszerűbb hazai bandák mellett helyet kapott egy teljesen underground, illetve egy régen megszűnt legendás formáció is: főleg a közelmúlt, de két esetben a szocializmus korszaka is képviselteti magát.
Ossian - Hatvanszor
Az Ossian a magyar heavy metal történetének egyik legnagyobb legendája és egyben a Pokolgép mellett egyik megteremtője is. Motorja Paksi Endre énekes/dalszerző, aki idén tölti be hatvanadik életévét. 2018 azonban két másik jubileumot is fémjelez: az együttes első albuma, az "Acélszív" harmincéves lett, míg Rubcsics Richárd gitáros csatlakozásával éppen húsz éve indult újra a zenekar az 1994-es átmeneti feloszlást követően (a banda 2016-os soralbumának lemezkritikája ITT olvasható).
Ennek alkalmából a zenekar közzétette Hatvanszor című szerzeményét, mely elmondásuk szerint egy apró ajándék a rajongóknak, akik ennyi idő alatt is kitartottak mellettük. A dalszövegből azonban más is kiolvasható: a csapatot, illetve ezen belül Paksi Endre frontembert - az Ossiant övező hatalmas rajongótábor kitartó ragaszkodása és szeretete mellett - a hazai metal színtér egyik (főleg underground) része évek óta folyamatosan támadja a legkülönbözőbb netes fórumokon keresztül. Ez az elmúlt másfél évtizedben bizony végigkísérte a zenekar működését és erre adott finom, ámde határozott válaszként is értékelhető a most közreadott Hatvanszor című tétel.
Ektomorf - Fuck You All!
A Mezőkovácsházáról származó, 1994-ben megalakult Ektomorf frontembere és egyetlen állandó tagja Farkas Zoli énekes/gitáros, aki töretlen hittel és kitartással kormányozza a banda hajóját a legkülönbözőbb viharok közepette is. 2003-ra sikerült leszerződniük a legnagyobb európai metalkiadóhoz, a Nuclear Blasthoz és a kezdeti, gyakran kilátástalannak tűnő nehézségek ellenére úgy tűnt, hogy végre befutnak. Ez a kőkemény munkának, a koncertezésnek és a kiadó promóciós munkájának köszönhetően sikerült is, azonban hamar kiütköztek az együttműködés hátulütői.
Bár három nagylemez jelent meg a német Nuclear Blast gondozásában, már a 2005-ös "Instinct" korongon szereplő egyik tétel is jelezte, hogy bizony vannak problémák a zenekar és a kiadó kapcsolatában. A beszédes című Fuck You All! dalszövegében nem nehéz ráismerni a nagykiadós menedzser pökhendi, profitorientált viselkedésére, illetve a banda erre adott reakciójára sem. 2008-ban aztán az Ektomorf váltott és az AFM Records-hoz igazolt és azóta is náluk dolgoznak (idei korongjuk lemezkritikája ITT olvasható).
Szörnyeteg - Metal Hammer milícia
Nem csak a rosszakaróknak vagy éppen a lemezkiadónak lehet beszólni: meg lehet találni a rocksajtó képviselőit és működtetőit is. A bandák és a rockújságírók viszonya sosem volt feszültségektől mentes, de amit a legnagyobb és legrégibb (mára egyetlen) nyomtatott rockmagazin, a HammerWorld kapott tavaly a teljesen ismeretlen, álnevek és álfotók mögé bújó Szörnyeteg punk/metal zenekartól annak bemutatkozó EP-jén, azt nem tette ki az ablakba. Illetve nagyon is kitette: szinte elsőként közölte honlapján, a dalszöveggel együtt.
A sorok között számtalan poén és rejtett utalás található, de a legviccesebb a frontember tinihisztis, a műfelháborodástól el-elcsukló hangja: egyébként a szám nagyon korrekt speed/punk zúzda, a szövegben pedig sokan magukra ismerhetnek.
METAL HAMMER MILÍCIA
Írt a béna bandádról
a Leghangosabb Magazin.
Kiposztoltad a fényképet?
Nagy bajban vagy, kisbarátom!
L.L. ügynök munkához lát,
felgöngyölít, kinyomoz.
Olvasd el az impresszumot!
Nem olvastad el?!
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
hopp!
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia
járőröz a szemétdombon.
Három pont az Ossianra?
Csúnyát mondtál a metálra?
Á-val írod azt, hogy metál?
Nem lennék a helyedben!
A megtorló válaszcsapás
kíméletlen jobbos,
Facebook-poszt vagy Havi metal,
megtalálnak, véged van!
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
hopp, hopp, hopp, hopp!
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia
járőröz a szemétdombon.
Kukurikú, kiskakas!
Elkönyvel majd doktor Hartmann Yeti.
Beáraz majd doktor Hartmann Yeti.
Mellékletként végzed, vagy még úgy se,
vagy inkább még úgy se, leginkább még úgy se.
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
hopp!
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
Metal Hammer milícia,
hívjátok fel Endrét!
Tankcsapda - Köpök rátok
Az 1989-ben alakult debreceni Tankcsapda kétségbevonhatatlanul a magyar rockszíntér legsikeresebb zenekara, de talán ez a jelző igaz a teljes magyar könnyűzene vonatkozásában is. 2012-ben azonban váratlanul távozott a Lukács László vezette csapatból Molnár Levente "Cseresznye" gitáros, aki húsz éven át volt a banda meghatározó dalszerzője. Helyére a Zanzibarból frissen kilépő Sidlovics "Sidi" Gábor került és vele készült el a 2012-es "Rockmafia Debrecen" című album is.
Bár a korong szokás szerint hatalmas siker lett, a rajongótábor, illetve a hazai rockszíntér egy része bizony megtalálta az együttest és a legfinomabb vádak közé tartozott az "ezek eladták magukat", no meg "a demóik még jók voltak" kommentek. A névtelen netes gyalázkodásokra válaszul született a 2014-es "Urai vagyunk a helyzetnek" album beszédes című Köpök rátok dala, melynek szövege és hozzáállása azonban még nagyobb hullámokat vetett a rockrajongók körében.
CPG - Erdős Péter
A fenti példák gyermeteg, tét- és következmények nélküli szurkálódásnak tűnnek csupán a kommunista diktatúra idején a rockbandák által megtapasztaltakhoz képest. Az 1979-ben Szegeden megalakult punkzenekar, a CPG példája bizonyítja, hogy az elnyomó rendszerekben a zene nem tréfadolog és a legkeményebb megtorlásokkal kell számolni, ha a zenészek beleköpnek a nagy hatalmú elvtársak szemébe.
Márpedig a CPG pont ezt tette. A Budapestre történő felköltözésüket követően a nyolcvanas évek elején már egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, a Beatrice, az ETA és a Bizottság előtt léptek fel és folyamatosan nőtt az underground rajongótáboruk. A rendszer és a hivatalos kultúrpolitika köpni-nyelvi nem tudott az olyan dalszövegeik hallatán, mint például: "Áll egy ifjú élmunkás a téren / kommunista szombatról jött éppen / Rohadt büdös kommunista banda / mért nincsenek ezek felakasztva."
Erdős Péter 1968-tól állt a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, majd a Hungaroton alkalmazásában és tulajdonképpen afféle, a kommunista állampárt által oda kinevezett popcézárként egy személyben döntött a zenekarok, előadók százainak sorsáról és előremeneteléről egészen a rendszerváltásig bezárólag. Természetesen a CPG is megtalálta magának a gyűlölt (vagy a protezsáltak által szeretett) menedzsert és nem éppen szívmelengetően kedves dalt írt hozzá.
A bili természetesen kiborult: ezt nem tűrhette a hatalom. 1983 márciusában a banda egyik koncertjén fellépett a Mos-oi nevű skinhead csapat is, akik meghívott vendégként előadták hírhedt Cigánymentes övezet című, egyértelműen rasszista dalukat. Az ott lévő titkosrendőrök természetesen mindent akkurátusan rögzítettek, a CPG tagjait letartóztatták, a bírósági tárgyaláson a nyakukba varrták a hírhedt Mos-oi nóta által vélelmezett nagy nyilvánosság előtt, csoport tagjaként, folytatólagosan elkövetett izgatás vádját, melyért két év letöltendő börtönbüntetést kaptak.
Ezzel természetesen vége lett a zenekar történetének: bár a rendszerváltást követően még alkalomszerűen össze-összeálltak, gondozták a zenei hagyatékot, illetve 2000-ben Kövessy Róbert rendezésében film is készült velük Pol Pot megye punkjai címmel.
+1 Beatrice - Nem kell
A be- vagy visszaszólás magasiskoláját, tulajdonképpen megismételhetetlen és fokozhatatlan non plus ultráját a hetvenes évek végén a Beatrice követte el a Nem kell című számával. A folyamatos betiltás, zaklatás és hazug híresztelések ördögi körében élő csapat (mely praktikák mögött javarészt ismét a már említett, rendkívül szimpatikus Erdős Péter kolléga állt) 1979-ben írta meg ezt a dalt, mely tűpontosan leírja egyrészt a Kádár-rendszer színfalak mögötti hatalmi működését, másrészt annak tökéletes és megváltoztathatatlan konokságú elutasítását.
Bár a dalszöveg egyetlen konkrét utalást vagy mondatot sem tartalmaz, a közönség, illetve az akkori Magyarország minden hivatalos szereplője (sajtó, erőszakszervezetek, a párt, a különböző kormányhivatalok és tanácsok) pontosan értette a sorok mögötti mondanivalót. A zenekar előtt bezárult minden érvényesülési lehetőség, sorra tiltották ki őket komplett megyékből, lemezfelvételről szó sem lehetett, Nagy Feró útlevelét bevonták, az állambiztonsági szervek rendszeresen vitték be őket, így 1981 augusztusában a Beatrice bejelentette feloszlását. Hiába, ez van, ha magának a hivatalos, uralmon levő diktatúrának szólsz be.