TRONOS - Celestial Mechanics (2019)

2019. április 04. - chris576

tronos_cover.jpg

Az előzetes híreket lecsekkolva nagyon kíváncsivá tett a szóban forgó Tronos nevű formáció: remélve, hogy nem csak a zenekari tagok neve, mint domináns tényező, hanem maga a lemezanyag is valami egészen rendkívülinek ígérkezik majd.

Amikor egy zenész már minden lehetséges hangot lefogott a hangszerén, semmiképpen sem szeretne folyton az önismétlés elkerülhetetlen csapdájába esni. Bizony nagy dilemma elé kerül: egy jól bejáratott, bekategorizált stílusba amolyan kísérletezésképpen elkezdjen-e beépíteni teljesen új megközelítésű elemeket - ezáltal a rajongók egy részét elveszítve, ám egyidejűleg újakat is avatva - vagy más néven, más zenészekkel karöltve fogjon bele egy új projektbe.

Az egyik nagy kedvencem, a lemezen és élőben egyaránt katartikus élményt okozó Shrinebuilder is egy hasonló koncepción alapuló, híres zenészek alkotta egylemezes formáció volt Neurosis, Sleep és Obsessed tagok részvételével. Szóval mondhatni, hogy rendkívül fogékony vagyok az efféle összeröffenések végkifejletének lenyomataira.

Eltérő zenei világból érkező különböző személyiségek egyesülése nagy valószínűséggel érdekes produktumok születésének ad zöld utat. Tronos: már a név is azt az apokaliptikus, vészjósló atmoszférát sejteti, mely a lemezanyag teljes egészét képezi.

Nézzük hát az úgynevezett szupergroup humán alkotóelemeit: itt van egy rendkívül szimpatikus úriember, Shane Embury, a Napalm Death basszusgitárosa, aztán a dobos Dirk Verbeuren a Megadeth-ből, és nem utolsósorban Russ Russel énekes/gitáros/szintis/producer (At The Gates/Dimmu Borgir/Napalm Death).

A lemezanyag egészét körüllengő hipnotikus melankólia a tagok anyabandájának egyikéhez sem fogható: pszichedelikus, acid doom/sludge témák alkotják az album gerincét. Nyilván sok zenész szeretné különböző muzikális elképzeléseit megvalósítani valamilyen formában, ám a fő zenekaruk egy már adott stílusirányzata ezt nem mindig teszi lehetővé. Más szóval: meg van kötve a kezük. A Tronos-ban elszabadulnak az elfojtott, eddig megvalósulatlan zenei koncepciók az úgynevezett szupergroupot alkotó hangszeresek jóvoltából.

Már a lemezt nyitó Walking Among The Dead Things is egyértelműen tudatosítja az esetleges Napalm Death és Megadeth rajongók számára, hogy ne nagyon várjanak eszement speed/thrash riffelést vagy éppen pusztító death metal témákat. Belassult, befelé fordulós, doomos nyitány, hipnotizáló refrén. A nemrég megjelent, második kislemez, a klipesített Judas Cradle is ezt a komor, nyomasztó vonalat viszi tovább, nagyjából előrevetítve, hogy mire is számítson a hallgató a következő bő fél órában.

Az Ancient Deceit gyorsít a tempón, és egy picit visszavesz a depresszív melankóliából. Itt enyhén beszivárognak az anyazenekarok munkásságának apróbb részletei. A Premonition is egy sötét, lebegős, pszichedelikus utazás. Nem akarom az album összes tételét külön boncolgatni, még egyetlen dalt említenék meg, mely nem más, mint a Black Sabbath-tól a Johnny Blade újragondolása. Kissé kilóg a sorból, de kimondottan jól illeszkedik a korong végére amolyan felüdülésképpen.

Én abszolút elhiszem a Tronos-nak, hogy jelenleg a dehumanizáció virágkorát éljük és nyakunkon az apokalipszis, de nem szívesen veszek róla tudomást. A lemezüket viszont nagyon szívesen hallgatom, főleg mikor a mindennapok mocska telepszik rám és magával ránt a Tronos által közvetített végzet univerzumába.

A "Celestial Mechanics" című lemezen vendégként közreműködik Denis ‘Snake’ Belanger (Voivod) és Erica Nockalls (Violin), valamint Billy Gould (Faith No More), Troy Sanders (Mastodon) és Dan Lilker (Brutal Thruth) is, mely a Century Media kiadó jóvoltából érkezik 2019. április 12-én.

9/10

tronos.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr3014739521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.