Rozsdagyár

2019 legjobb magyar rock/metal albumai

2019. december 12. - Kovenant

kollazs_1.jpg

Lassan vége az évnek és bár még bekúszhat pár kósza recenzió néhány későn ébredő magyar bandától, melyek a legvégére időzítették anyaguk megjelentetését, mi már lezárjuk 2019-et. A tavalyi magyar toplistánk (a cikk ITT olvasható) tizenkét tételt tartalmazott, az idei csak tízet: valahogy mennyiségileg szerényebb lett a termés, de szerencsére ez a minőséget nem érintette. Ismét egy rendkívül színes és a metalszíntéren belül sok stílust felmutató válogatást sikerült összeállítani azokból a hazai albumokból, melyekről a Rozsdagyár idén recenziót közölt.

10. hely: NOCRUL - All Mortal Creatures Must Die

nocrul_2.jpg

Black metal Warhammer-tematikával: a Khrul fedőnév alatt alkotó és a magyar undergroundban rendkívül aktív zenész Nocrul nevű projektje szinte évente hozza ki a Warhammer 40K sci-fi/fantasy univerzumra épülő albumait, melyek közül a 2019-es anyag talán a legatmoszferikusabb. A korong nem köti magát vakon az adott műfaj által megszabott zenei és szubkulturális dogmákhoz. A Nocrul az egyik legjobb bizonyíték arra, hogy lehet élvezettel is black metalt csinálni, és nem kötelező ragaszkodni az archaikus sablonokhoz (a lemezkritika ITT olvasható).

9. hely: ASMODEUS MANTRA - Prologue To The Plague

asmodeus_mantra_2.jpgA fiatal budapesti együttes a dallamos death metal vonalba illeszthető be leginkább, bár korántsem vegytiszta jelleggel. Az Asmodeus Mantra rendkívül ügyesen egyensúlyoz a hagyományos extrém és az experimentális, kísérletezős metal között. Sok egyéni ízzel és hallható lelkesedéssel készült el a "Prologue To The Plague": összességében ez egy rendkívül pozitív és meglepően profi anyag és abszolút nem unalmas leckefelmondás vagy éppen az ezerszer hallott klisék újrajátszása (a lemezkritika ITT olvasható).

8. hely: PLASTICOCEAN - Békétlen

plasticocean.jpgA soproni PlasticOcean második soralbuma több változást is jelez: egyrészt magyar nyelvű dalok szerepelnek a korongon, másrészt - bár a djentes, poliritmikus, elektronikával megtámogatott modern metalos alap megmaradt - a "Békétlen" tele van énekelhető melódiákkal, elkülönülő dalokkal, melyek nem olvadnak egybe, hanem önálló karakterrel rendelkeznek. Egy friss, kortárs, értelmes magyar szövegekkel és kiváló dallamokkal teli lemez született (a lemezkritika ITT olvasható).

7. hely: OMEN - Halálfogytiglan

omen_1.jpgAz 1990-ban megalakult Omen a hazai heavy metal egyik alapcsapata, de az ezredforduló óta eltelt időszak nem igazán volt kegyes a zenekarhoz. Egy váratlan frontembercserét követően a Molnár Péter (Stula) új énekessel felvett "Halálfogytiglan" azonban igazi alattomos gyomrost visz be a hallgatónak: tíz nóta harmincnyolc percben, feszes, lecsontozott, töltelék nélküli metal, kegyetlenül az arcunkba vágva. Ez egy iszonyatosan húzós, dühös, odacsapós anyag lett, nincs mese (a lemezkritika ITT olvasható).

6. hely: MUDFIELD - Sárrét

mudfield_2.jpgA 2016-ban Szeghalmon megalakult Mudfield zenekar klasszikus, veretes rock/metal zenét játszik, melyben éppúgy megtalálható a szikárabb, amerikai groove/thrash (Metallica, Five Finger Death Punch, ez utóbbinak főleg a riffelése), mint az elmúlt két-három évtized magyar bandái (Tankcsapda, Road, Nomad), de mindezt rendkívül okosan, tudatosan gyúrták egybe és a keverék kifejezetten fogyasztóbarátra sikeredett. A dalszövegek esetében pedig néha egyenesen mellbevágó az a keresetlen, frappáns, két lábbal a földön álló megközelítés, mely szinte kisüt a nótákból (a lemezkritika ITT olvasható).

5. hely: ENIGMATIC INFINITY - The Shadow Out Of Time

enigmatic_infinity_3.jpgA pécsi születésű Tombor Nándor stúdióprojektje, az Enigmatic Infinity fémjelezte muzsika bizony nem a nagy tömegek zenéje, és nem is akar megfelelni azon kritériumoknak, melyek ebbe az irányba sodornák őt és a műveit. A  Lovecraft kisregénye által ihletett korong felvonultat minden olyan elemet, mely a progresszív rock műfaját oly színessé és lenyűgözővé varázsolja: akusztikus betétek, misztikus szintetizátorszőnyeg, technikás és zúzós gitártémák, nagyívű énekdallamok és finom melódiák (a lemezkritika ITT olvasható).

4. hely: SALVUS - Irtás

salvus_3.jpgA 2001-ben megalakult, dallamos metalban utazó budapesti Salvus azon a vékony mezsgyén működik, melyet egyrészről a főleg angol nyelven éneklő, extrém vagy éppen modern progresszív szcéna, másrészről pedig a magyar nyelvű, tradicionális rock/metal színtér határol. A Salvus hallhatóan igen nagy hangsúlyt fektet az igényes magyar dalszövegekre, vállaltan foglalkozik a jelenkor hazai társadalmi-politikai eseményeivel, habár leginkább áthallásos módon, teszi mindezt pedig kifejezetten befogadható, dallamos, rádióbarát dalokkal (a lemezkritika ITT olvasható).

3. hely: NEEDLESS - Heresy

needless_2.jpgAz idén tizenöt éves dánszentmiklósi Needless most jelentkezett debütalbumával: elképesztően erős, kifejezetten ötletes és (mind riffek, mind pedig szólók terén) kreatív gitármunkával megtámogatott thrash/death zúzda, de nem a prosztó, sörgőzös fajtából. A Needless inkább a fifikásabb, elgondolkodtatóbb, a kiépített atmoszférára támaszkodó zenében hisz, de mindez nem jelenti azt, hogy ne lehetne derékból behajolva, nagyterpeszben tombolni a dalaikra, a nagy jófenéket nem (a lemezkritika ITT olvasható).

2. hely: AT NIGHT I FLY - Mirror Maze

at_night_i_fly_3.jpgA 2012-ben ismert hazai zenészekből megalakult At Night I Fly bemutatkozó anyaga egy nagyon finom, kiérlelt és nyugodtan kijelenthetjük, hogy a nemzetközi színtéren is kiemelkedő progresszív metal album, mely a stílus klasszikus vonalát viszi tovább. Itt ugyanis a hagyományos értelemben vett dalszerzés mentén haladnak a dolgok és azonnal memorizálható refrének, csodaszép dallamok és végig tiszta, érzelmekkel teli ének, valamint külön kis minioperaként működő gitárszóló-hegyek találhatók véges-végig a korongon (a lemezkritika ITT olvasható).

1. hely: PERIHELION - Agg

perihelion.jpgA debreceni Perihelion, mely az ezredforduló környékén megalakult Neokhrome átlényegülésével jött létre az évtized első harmadában, egyike azon kevés magyar metal- vagy rockzenekaroknak, melyeknek minden egyes albuma látatlanban hozza azt a színvonalat, melyet hiába is keresnénk a színtéren. Magyar népzenei ihletettségű pszichedelikus, atmoszferikus post-black metalként lehetne jellemezni a zenéjüket, mely olyan varázslásokat képes véghezvinni rövid korongjaikon, hogy az ember kissé kábán, csurig töltött lélekkel áll fel a lejátszó mellől (a lemezkritika ITT olvasható).

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr2015349752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Slepy 2019.12.12. 22:52:52

Ezt vártam a végére. ZsííR! :)

egyinges 2019.12.14. 07:36:45

Az Ómen kivételével nem is hallottam a többi névről. Azt sem ismerem, nem halgattam őket.

Hegge Balázs 2019.12.14. 07:43:18

A Nocrul nagyon bejön.

bontottcsirke 2019.12.14. 09:12:20

Nem követem a trendeket 20 éve, ez az én hibám, de ezekről még véletlenül sem hallottam. De gondolom sokan járnak ezekre koncertekre, nem úgy, mint a néhai Black-outra, ami az ország legjobb bandája volt. Csak hát igény nem volt rá. Inkább a kolbász-metálra meg a csűrdöngölésre. A rossz témákra, hamis szólókra, közhelyekre mindig van/volt igény.

2019.12.14. 09:25:26

Belehallgattam mindegyikbe. Az Omen, mint vártam, unalmas, a Mudfieldet nemrég ismertem meg, nem rossz és kimondottan tetszik az énekes enyhe tájszólása, a többi nem igazán fogott meg.

Valenciafan 2019.12.24. 13:43:31

A Mudfield debütlemeze nálam nem csak 2019, hanem az elmúlt 29 év legjobb magyar anyaga.

NZperX 2019.12.27. 10:55:38

"A Mudfield debütlemeze nálam nem csak 2019, hanem az elmúlt 29 év legjobb magyar anyaga." :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Szerintem XV. századi szerzetesek gregorián dalai óta a legeslegjobb!!! (Nem.)
süti beállítások módosítása