Rozsdagyár

LAURENCE COTTLE - Villáminterjú a Black Sabbath egykori basszusgitárosával

2020. október 11. - chris576

vmnqxjt2vac6rhxhfnhvkk.jpg

Mindig érdekes és izgalmas élmény megszólaltatni legendás lemezek közreműködőit. A walesi származású Laurence Cottle ugyan soha nem volt a Black Sabbath hivatalos tagja, de a "Headless Cross" című, Tony Martin énekessel és Cozy Powell dobossal készült 1989-es nagylemez basszustémái az ő nevéhez fűződnek. Ez a korong annak idején sokakat meglepett dallamos, magasan szárnyaló énektémáival, mára a klasszikus heavy metal egyik csúcsteljesítményének tartják. De vajon mit gondol róla a leginkább fúziós jazz basszerként ismert Cottle? Aztán itt van még az Emerald Sabbath projekt is, melynek tavaly megjelent lemezén (kritika ITT) szintén szerepel Laurie. Többek között erre is kíváncsiak voltunk. Az interjú létrejöttéért külön köszönet Michael Suilleabhainnek (vele készült interjúnkat ITT olvashatjátok) és kollégánknak, Mr. Zoomnak!

Szia Laurence! Te a jazz világából jöttél, és a legtöbb ember azt hiszi, hogy a jazz és a Black Sabbath ég és föld. Szerinted ez igaz? Van valami közös a jazz és a Sabbath között? Hogyan azonosultál egy heavy metal zenekar világával?

Mindig is szívesen játszottam különböző stílusokat. Úgy nőttem fel, hogy rockot hallgattam, mielőtt a jazzbe továbbléptem volna. Tinédzserként pedig egy rockzenekarban játszottam, innen vittem át az érzékenységet, hogy ilyen stílusú zenét játsszak. Továbbá úgy gondolom, hogy azok a dolgok, amelyekért fiatalon rajongsz, mélyebben hatnak rád, mint azok, amelyek a későbbi években inspirálnak. Szerintem a rockzene nem gyakorolható dolog, sokkal inkább hozzáállás, avagy viszonyulás kérdése. Emlékszem, egy gitáros barátom mesélt nekem egy birminghami experimentális rockbandáról, egy bizonyos Earth-ről, melynek virtuóz gitárosa van, szóval szerintem Tony Iomminak is volt néhány free jazzből lopott trükkje. Soha nem turnéztam heavy metal zenekarral, de sok lemezen közreműködtem! Most vettem fel néhány számot Per Nilssonnal a Meshuggah-ból, ez szintén elég súlyos zene lett.

Pályafutásod során dolgoztál Mike Oldfielddel, Bill Bruforddal, a Porcupine Tree-vel, Van Morrisonnal, Seallel, nagyon sokféle művésszel. Mesélj nekünk valamit a technikai dolgokról, van-e valami, amit másként kell játszanod a basszuson? Milyen húrokat és erősítőt alkalmazol?

Körülbelül egy tucat basszusom van, így képes vagyok lefedni a legtöbb helyzetet; a kedvenceim a Wal és GB basszusaim. Mindig Rotosound-húrokat használtam, és a választott erősítőm az EBS Sweden.

Élvezted a "Headless Cross" felvételeit? Hogyan érezted magad az alkotói folyamat során? Alapesetben milyen sorrendben írtatok egy dalt? Mi következett először, a dalszöveg vagy a hangszerelés?

Mindig szívesen dolgoztam Tony-val, hihetetlen zenész és fantasztikus srác, nagyon szórakoztató volt a stúdióban. Mivel nem írok dalokat, így nem ismerem az alkotási folyamatot.

A "Headless Cross" nagyon fontos és jelentős darab a Black Sabbath örökségéből. Büszke vagy arra, hogy része lehettél ennek? Vannak, akik szerint ez nem egy igazi Sabbath-album, jobb lett volna más néven megjelentetni, vannak, akik szerint remekmű, sokkal jobb, mint az előzőek, te mit gondolsz a lemezről?

Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Black Sabbath-történet parányi részese lehetek, természetesen remekül éreztem magam a srácokkal, és ugyan nincs saját példányom a lemezből, de a minap hallottam a címadót és nagyon jól hangzott!

Gondoltad volna, hogy harminc év múlva újra Sabbath-dalokat fogsz játszani?

Folyamatosan meglepődöm ennek a karriernek a fordulatain. Nem, nem gondoltam volna, hogy újra a Sabbath anyagait kell majd elővennem, de ez egy igazi csemege, hogy megint előkereshetem ezeket a darabokat.

Elég sok munkát végeztél a "Ninth Star" albumon. Mi van a második felvonással? Rajta leszel?

A "Ninth Star" album nagyon szórakoztató volt, örömömre szolgált, hogy részt vehettem rajta, ezért jó lenne hozzájárulni a következő felvonáshoz is, igen.

resize_of_94886537_671655963688899_7753187719068516352_n_1.jpg

Unedited, original English version of the interview:

Hello Laurence! You came from the world of jazz, and the most people think jazz and Black Sabbath are heaven and earth. Do you think it’s true? Is there anything in common with jazz and Sabbath? How did you identify with the world of a heavy metal band?

I’ve always enjoyed playing different styles, I grew up listening to Rock before I progressed to Jazz, I played in a rock band as a teenager, so I had internalized the sensibilities to play that style of music. Also, I think that things you’re passionate about when you’re young have a more profound effect on you than things that inspire you in later years. I don’t think rock music is something you can practice, it’s an attitude. I remember a guitar player friend of mine told me about an experimental band from B’ham called Earth , with a virtuoso guitar player, so I think Tony also had some free jazz chops. I’ve never toured with a Heavy Metal band, but recorded a lot of it!! I just recorded  a couple of tracks with Per Nilsson from Meshuggah, that was very heavy.

You’ve been involved with Mike Oldfield, Bill Bruford, Porcupine Tree, Van Morrison, Seal, so many kind of artists, tell us something about the technical stuffs, is there anything you have to play differently on the bass? Tunes, strings, approaches?

I have a dozen or so basses, so able to cover most situations, my favorites are my Wal and GB basses. I’ve always used Rotosound strings and my amplifier of choice is “EBS Sweden”

Did you enjoy Headless Cross recordings? How did you feel emotionally during the creative process? Normally what is the order of writing a song? What comes first? Lyrics or the arrangement?

I always enjoyed working with Tony, he’s an incredible musician and a fantastic guy, a lot of fun was had in the studio. I don’t write songs so I’m not familiar with that process.

Headless Cross is a very important and significant piece of Black Sabbath's legacy. Are you proud of being a part of this? Some people say it’s not a true Sabbath album, would have been better to published under another name, some say it’s a masterpiece, much better than the previous ones, what do you think of the record?

I’m very proud to be a tiny part of the Black Sabbath story, I certainly had a good time recording and hanging out with the guys, I don’t have a copy of the record, but I heard the title track the other day and it sounded great! 

Have you ever thought you'd be playing Sabbath songs again in thirty years?

I’m constantly surprised at the twists and turns in this career, I guess I didn’t think I would be looking at Sabbath material again, but it’s a real treat to visit these pieces again.

You took quite a lot of work on the Ninth Star album. What about the second act? Will you be on it?

The Ninth Star album was great fun to be involved with, so it would be lovely to contribute to the follow up.

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr5916235110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása