Rozsdagyár

SABATON - Saját magunk intézzük a banda ügyeit

2021. szeptember 09. - Kovenant

sabaton2021_2.jpg

Pär Sundström, a svéd csatametal banda, a Sabaton alapító basszusgitárosa a Music Connection magazinnak beszélt arról, hogy milyen érzés saját magukat menedzselni és intézni a zenekar ügyeit, ami az ő szintjükön levő együttesek kapcsán elég ritka dolog (a brigád 2016-os és 2019-es lemezeiről ITT és ITT írtunk kritikát).

Azért alapítasz meg egy bandát, mert imádsz játszani. Így indul az egész - egy csapatban akarsz a saját hangszereden játszani. És ez pontosan így zajlott le az én esetemben is. Ez az első dolog, melyet együttesként megtesztek - összejöttök, befészkelitek magatokat egy próbaterembe és dalokat kezdtek játszani. Ezután fejlődnötök kell, jobbá kell válnotok és valamit kezdenetek kell magatokkal. Hívni kell valakit, hogy szervezzen egy koncertet, valakinek a bandában fel kell vennie a telefont és hívni valakit, hogy leszervezze a bulit. Aztán valakinek posztert is kell készítenie. Majd valakinek el kell intéznie, hogy odajussunk és hogy a technikai felszerelés is megérkezzen. Így valakinek ezt is meg kell csinálnia. És én egész egyszerűen nem tudok csak ott állni és várni arra, hogy ezek a dolgok megtörténjenek. Így aztán felemelem a fenekem és megcsinálom közvetlenül az egészet én. Mindegy, hogy egy turnéposzter vagy a lemezborító megtervezéséről vagy éppen a stúdiós munka megszervezéséről van szó. 

És így végül kialakulnak a dolgok és hirtelen az egész üzleti háttérrel, a logisztikával, a jogi vonatkozásokkal is te foglalkozol. Szóval az egész rám maradt. Nincs ilyen irányú szakképesítésem  vagy végzettségem, de hirtelen tisztába kellett jönnöm azzal, hogy hogyan értékesítsük a dolgainkat, hogyan mutassuk meg magunkat. Tudnom kellett, hogyan adjuk el a zenénket, hogyan számlázzak ki, hogyan könyveljem el a bevételeinket és hogyan valósítsuk meg a turnéinkat. És az évek során szinte mindent én csináltam, legyen szó akár a turnébusz megjavításáról vagy éppen a gitártechnikusi feladatok ellátásáról. Engedéllyel rendelkező pirotechnikus is vagyok. A világítást is én raktam fel a bulik során. Megcsináltam a saját fesztiválomat és hajós bulijainkat, promótáltam turnékat, fesztiválokat, koncerteket, más bandákat és ennek az egésznek a marketingjével is én foglalkoztam. És mindezt azért, mert szeretek új dolgokat megtanulni és nem akarok csak ott ülni és várni arra, hogy valami történjen. Ez nem én vagyok: szeretem, ha előrehaladnak a dolgok. Éppen ezért belevágok mindenbe és végül az egész dolog kinövi magát. 

Azt hiszem, elég igényes vagyok. Annyira imádom ezt a bandát, hogy nem igazán szeretném, ha mások is beleszólnának. Nem baj, ha mások idejönnek és segítenek (természetesen nem), de egy másik menedzsernek ez elég nehéz lenne, hogy jobban csinálja ezt nálam. A Sabaton-csapat egyre csak bővül. Mindent házon belül intézünk. Ma mi intézzük a kiadós ügyek üzleti részét. A menedzsmentet is teljesen mi magunk végezzük. Miénk a logisztika a turnékra. Mindent mi kötünk le. Mindent mi magunk intézünk - ha száz kisegítőre, tíz teherautóra vagy bármire is szükségünk van, megoldjuk házon belül. Óriási raktáraink vannak. Annyi cuccunk van, hogy az kész őrület. Két nappal ezelőtt a központi raktárunkba mentem az egyik projektünk miatt és jelmezeket kerestem. És rájöttem, hogy felöltöztethetnénk teljes viking, keresztes, spártai, görög, első világháborús francia, belga vagy második világháborús amerikai, illetve modern hadseregeket is...

Iszonyatos mennyiségű ruhánk és jelmezünk van a különböző projektek miatt. És mindig úgy gondoljuk, hogy legyen minden a miénk. Nem béreljük, nem szervezzük ki a gyártást - mi irányítjuk, miénk az egész és mi magunk csináltatjuk. Ugyanez a helyzet a fotózások, illetve a zenei videók kapcsán is - mi vagyunk a producerek, mi rendezzük, az egész gyártási folyamatban benne vagyunk. A lemezeknél is mi magunk vagyunk a producerek. A magunk módján intézzük a dolgainkat. És ez bizony elég fárasztó, de hatalmas háttércsapatunk van. És ez az egész állandóan csak növekszik. Még a járványhelyzet alatt is egész jól ment a dolog. Bár nem tudtunk turnézni és rengeteg alkalmazottunk van, akik a turnézástól függnek, de ennek ellenére is jól ment az üzlet. A postai csomagküldéseket is mi intézzük: ott is több ember dolgozik. Azt is továbbfejlesztettük. Teljesen magunk csinálunk mindent. Nem használunk külsős merchandise-cégeket. Mi gyártatjuk le az egészet. Mi tervezzük meg, mi finanszírozzuk, mi vezetjük be a piacra és értékesítjük a saját postai csomagküldő szolgáltatásunkon keresztül. 

A fentiek ellenére a héten érkezett a hír, hogy Joakim Brodén és Sundström a Svéd Adóhatóság felhívására több százezer dollárnyi adóhátralékot köteles befizetni az államkasszába. A Svéd Adóhatóság, mely a személyi jövedelemadót, a vállalati nyereségadót, az ÁFA-t és az illetékeket is beszedi, úgy véli, hogy Brodén és Sundström hibásan vallotta be a 2016-2018 közötti amerikai turnébevételeit. Ennek eredményeképpen a zenészeknek jelentős összegeket kell befizetnie a vélelmezett adóhátralék kiegyenlítésére.

Brodén, aki a Sabaton kizárólagos dalszerzője, kétmillió svéd koronát köteles megfizetni, mely 233.000 amerikai dollárnak felel meg. A zenészek elmondták, hogy az amerikai - svéd adómegállapodás szerint jártak el, mely a kettős adóztatás elkerülésére szolgál és ragaszkodnak ahhoz, hogy még adószakértőket is megbíztak a helyes adóbevallások elkészítésére és benyújtására. Ennek ellenére a svéd adóhatóság szerint a könyvelés és a beszámolók nem megfelelőek. Brodén és Sundström fellebbezhet a döntés ellen. 

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1716684092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása