Rozsdagyár

GATE69 - Világmegváltó modern metal | Hazai Reménységek #50

2020. március 06. - Vendégszerző RGY

gate69.jpg

A Hazai Reménységek cikksorozatunk ötvenedik részében egy fiatal debreceni stoner/post-grunge zenekart, a Gate69 formációt mutatjuk be nektek, akik 2018 februárjában jelentkeztek egy bemutatkozó EP-vel.

Bemelegítésként kezdjük egy jól bejáratott kérdéssel! Mikor alakulatok? Honnan ismeritek egymást és mi motivált titeket, hogy bandát alapítsatok?

Dominik: A zenekar körvonalazódása 2016-ban kezdődött, egy baráti akusztikus duoként. Azért alapítottuk egy régi haverrel, mert szerettünk zenélni. Aztán úgy alakult, hogy meguntuk és teljes zenekari felállásra váltottunk 2017-ben. Ekkor kezdtünk úgy igazán koncertezni és saját dalokat írni. Azonban rengeteg tagcsere volt és bár megváltoztathatatlan okok miatt, illetve békés módon, mégis sok időt és energiát őrölt fel. 2018-ban is még egy átmeneti felállás létezett, amikor Karesz csatlakozott.

Karesz: Igen, én akkor költöztem Sopronból Debrecenbe, és mivel az ottani zenekaromból a nagy távolság miatt ki kellett lépnem, keresgélni kezdtem valami helyi banda után. Találtam egy hirdetést, hogy basszerost keres ez a Gate69, szóval meghallgattam és mivel bejött a zenéjük, jelentkeztem. Egy hét múlva már meg is hallgattak és elkezdtünk próbálni.

Soma: Én pedig 2019-ben léptem be. Dominik személyesen keresett meg, mert ismert már régebbről. Pont nem volt zenekarom és nekem is tetszett a Gate69 zenéje meg imidzse, úgyhogy egyből belefogtunk a munkába.

A Pale Redeemeren és a korábban megjelent Hungry EP-n is hallani, hogy igényesen kevert anyag. Saját házi stúdióval dolgoztok, vagy külsős segítséggel?

Dominik: A profitól azért még messze áll, de valóban, házi stúdióban történő felvétel és keverés ellenére egész jól szólnak.

Ha már szóba jött az EP: személy szerint érzek némi hangulat- és stílusbeli különbséget. Jól érzem? Ha igen, akkor mi az oka a váltásnak?

Dominik: Abszolút jól érzed. Az EP dalain belül is van. Nem igazán korlátozzuk az alkotást stílusbeli besorolással, szóval azt játsszuk, ami jön és élvezzük, illetve jól hat élőben is. De mondjuk az EP dalai még úgy ahogy egy hangzásvilágba sorolhatók.  A Pale Redeemer viszont mégúgy elüt, ennek oka pedig a dal témája. Egyik riffből jött a másik, a szöveg ezzel párhuzamosan szülte magát és így hatottak egymásra, a végeredmény pedig kicsit sötét ugyan, de lekopogom, eddig bejött.

Vissza a Pale Redeemerhez! A dalszöveg erős kritikát fogalmaz meg a pazarló, pusztító emberiséggel szemben. Szerintetek egy zenekarnak mennyire kell kivennie a részét a társadalmi felelősségvállalásból?

Dominik: Szerintem ez szubjektív. Nem volt semmi direkt abban, hogy ez a dal ilyen témájúnak született, de egyébként, mint magánszemély is így gondoljuk és látjuk ezeket a dolgokat, és a sürgető krízishelyzet alapján ítélve úgy gondoltuk, hogy mint zenekar, akiknek elér pár embert a hangja és az üzenete, érdemes felszólalni ez ügyben is.

Karesz: Igen, szerintem is tök rendben van, sőt, van, hogy szükséges, hogy előadók is felszólaljanak bizonyos témákban.

Soma: Igen, néha bőven ráfér az emberekre minden típusú jelzés.

Kis lazításként jöjjön egy szintén bejáratott kérdés! Mely zenekarok indítottak el titeket a zenei pályán?

Dominik: A Nightwish és a System Of A Down.

Karesz: Elég sok játszott közre, javarészt a Subscribe, Superbutt, Watch my Dying, Nirvana, Linkin Park, Korn és persze a System Of A Down.

Soma: Engem az Iron Maiden és a Tankcsapda.

Írjátok a Facebookon, hogy a célotok a világmegváltás és már elkezdtétek. Hogy álltok a projekttel? Vannak részfeladatok? Közelebbi célok?

Dominik: Még nagyon az elején vagyunk, tulajdonképpen fél éve fixálódott végre a csapat. Most az összeszokás, a tervezés és az invesztálás időszaka van. De egészen jól haladunk, úgyhogy érdemes figyelni minket!

Karesz: A közelebbi célok a zenekar összerakása és felfuttatása, ahogy az szokás. Gyártjuk a dalokat, klipeket és terjeszkedünk országosan.

Soma: Persze, toljuk a promót és igyekszünk minél jobb bulikat csinálni.

Dominik: Innen már csak egy köpésnyire van a világmegváltás.

Hogy tanuljátok-tanultátok a zenét? Van zeneiskolai múlt a bandában, magatoktól?

Dominik: Én autodidakta módon tanultam, de jövő szeptembertől fogok rendesen éneket tanulni. Gitározni a MAG zenekaros Karácsony András tanítgat néha.

Karesz: Autodidakta módon kezdtem el gitározni valamikor az előző évezredben. Mindig is a basszusgitár volt a célom, úgyhogy beiratkoztam Sopronba a zeneiskolába nagybőgőzni tanulni. Vicces volt az általános iskolásokkal együtt a szolfézs... Basszusgitározni nagyrészt magamtól tanultam, építve a gitáros és nagybőgős tapasztalataimra.

Soma: Én 2 éves koromban egy Iron Maiden-DVD miatt kezdtem el zenélni apa egyik koncerten szerzett dobverőjével egy labdán. 4 éves koromban kezdtem Sándor Lászlóhoz járni, később a Rocksuliban Tóth Zsolttól és Molnár Kristóftól tanultam. Most pedig a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tanulok.

Szerintetek, ha valakinek kipattan a fejéből, hogy zenekart szeretne alapítani, mik az első teendők?

Dominik: Szedje össze hozzá az embereket és kezdjék el csinálni. Toljanak feldolgozásokat, aztán ha működik a kémia a tagok között és mindenki kellően eltökélt, szépen alakul majd tovább. Ami a lényeg, hogy szeressék csinálni, mert elég rossz az underground zenei helyzet itthon. Csak szerelemből lehet tolni. Ja meg marha sok pénz kell hozzá.

Karesz: Szedjen össze maga mellé egy jó csapatot. kezdjenek el zenélni és ameddig örömüket lelik benne, abba se hagyják.

Szerintetek ma milyen lehetőségei vannak egy feltörekvő metalzenekarnak itthon?

Dominik: Mint már említettem, nem egyszerű a helyzet. Nagyon tudatosan kell építkezni és tényleg jónak kell lenni. Vagy gazdagnak! Nyomulni kell pofátlanul, fontos az állandó médiajelenlét, a promó és persze minden apró kis lehetőséget meg kell ragadni.

Karesz: Nagyon nehéz dolga van egy amatőr zenekarnak ma Magyarországon. kevés az olyan klub, ahol van lehetőség fellépni. Sokszor a fellépők fizetnek a helynek, hogy zenélhessenek. Ez elég elszomorító, de aki zenél, az előbb-utóbb beleütközik ilyen akadályokba. Úgyhogy meg kell ragadni minden lehetőséget, minden koncertet. A lényeg, hogy minél több emberhez eljusson a zene.

Soma: Sajnos tényleg nem sok támogatás és figyelem jut a feltörekvő zenekarokra.

Merre léptek fel a jövőben?

Március 7.: Debrecen, Kaptár

Március 27.: Hajdúszoboszló, Rock Café

Március 28.: Debrecen, Kaptár

Április 24.: Budapest, S8 Underground Club

Április 25.: Pécs, Club2 Pub

gate69_2.jpg

Szerző: Sárosi Gergely

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1715507244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása