Rozsdagyár

ACT OF DEFIANCE - Birth And The Burial (2015)

2015. augusztus 25. - Kovenant

act_of_defiance_cover.jpg

Nagy port vert fel rockkörökben, amikor tavaly novemberben a Megadeth két oszlopos tagja, Chris Boderick gitáros és Shawn Drover dobos, akik már jó hat-nyolc éve Mustaine mester bandájában gyűrték a metalt, hirtelen és egyszerre dobbantottak a legendás csapatból. Aztán idén februárban bejelentették, hogy Act Of Defiance néven együttest alapítanak Henry Derek énekessel, aki korábban a Slipknot-mellékprojekt, a Scar The Martyr vokalistája volt, illetve Matt Bachand basszusgitáros (Shadows Fall) bevonásával. Igazi sztárcsapat jött tehát össze. Most pedig a Metal Blade kiadó gondozásában meg is jelent augusztus 21-én a bemutatkozó album.

Amikor egy karizmatikus frontember/dalszerző vezette brigádból kiválnak a hangszeres háttéremberek és azzal a céllal lépnek egyet előre, hogy végre megmutathassák, mit is tudnak igazából, akkor mindig nagyok az elvárások, illetve mindenki akarva-akaratlanul az anyabanda minőségéhez méri a kialakuló produkciót. Nem titok, hogy a Megadeth-ben (az egy Dave Ellefsont kivéve) tulajdonképpen bérzenészek játszottak mindig is Mustaine mellett, így legyen bármilyen kiváló gitáros/dalszerző Chris Boderick (ha valaki a Jag Panzer, Nevermore és Megadeth szintű bandákban kap sokéves lehetőséget, akkor az mindent elmond a képességeiről), sok lehetősége nem volt belefolyni korábbi együttesének kreatív folyamataiba.

Nos, az Act Of Defiance debütlemeze bivalyerős lett, mint az az ilyen kvalitású zenészektől el is várható, mindazonáltal nem mentes a gyermekbetegségektől. Meglepetés számomra, hogy a korong egy igazi, klasszikus thrash album, némi csipetnyi modernséggel megspékelve, de ez tényleg csak egy nüansznyit jelent, leginkább talán a záró címadó nóta dallamaiban. A tíztételes, háromnegyed órás anyag nincs túlhúzva, pont befogadható hosszúságú. Számomra azonnal a Testament 1999-es "The Gathering" klasszikus albuma ugrott be róla, annak volt ilyen fejszaggató húzása és keménysége.

Már a nyitó Throwback megadja az alaphangot: rendkívül puritán, szikár, mondhatni hagyományőrző thrash metalt hallhatunk, amit csak Broderick tényleg élményszámba menő gitározása színesít. Nagyon gyors, reszelős riffre épül a nóta, Derek éneke is a végletekig leegyszerűsített, szinte egy hangon mantrázza végig a dalt, de talán az egész korongot is. Ilyen brutális zenét a Megadeth sosem játszott: talán ez lehetett a fő probléma a tagok távozása kapcsán.

De a pusztítás fokozódik és sorra jönnek az album első felében a klasszikus izű, néha Testament-érzetű tételek. Szinte lélegzetvétel nélkül nyomja az Act Of Defiance és a tempó tényleg gyilkos. Broderick néhol Malmsteen mestert idézően el-elereszt egy neoklasszikus ízű szólót és ilyenkor a nyers riffeléshegyek között megpihenhetünk egy kicsit. A Thy Lord Belial olyan nyolcvanas évek közepi thrash indítással támad, melyet régen hallhattunk ilyen lendülettel és lelkesedéssel játszani bárkitől is.

Néha a csapat mintha a Megadeth egy olyan korszakára pislantana vissza a válla felett, melyben a két alapító zenész még nem is játszhatott. A Crimson Psalm a Rust In Peace időszakának hangulatát hozza hibátlanul, az összetett, hullámzó dalszerkezet, de még az énekdallamok is pimasz kikacsintásként idézik vissza a Megadeth aranyéráját. A lemez második felében érdekes módon halványulni kezd a Testament-hatás és átveszi helyét a Nevermore (konkrétan a Dead Stare refrénjét Warrell Dane is simán írhatta volna).

A hangzás, a hangszeres teljesítmény (külön kiemelve a gitár szerepét, lásd pld. a Dead Stare megvillanásait) mind elsőrangú, én egyetlen gyengébb pontot találtam, mégpedig az énekesi produkciót. Henry Derek kiváló hangi adottságokkal rendelkezik: simán hozza a reszelős thrash hangszínt, a mélyebb, szinte death metalos hörgést, de tisztán énekelni is tud, bár ez a terület nem igazán tartozik az erősségei közé. Nagyobb a gond az énektémák, verzék, refrének kidolgozásában. Hiányoznak az emlékezetes témák, sokszor elég sablonos megoldások sorakoznak a dalokban, és ez ront a nóták elkülöníthetőségén. Erre a következő albumon jobban rá kell feküdni.

Összességében tehát egy nagyon jó, lendületes, szólókkal, fantasztikus gitármunkával telezsúfolt albumot tett elénk bemutatkozásként az Act Of Defiance, melyet nagyon élvezetes hallgatni, de melynek megvannak a maga hiányosságai (hibának nem minősíteném ezeket, mert ezen a szinten hibáknak már nincs helye). Ha összegyúrjuk az elmúlt huszonöt év legjobb thrash metal pillanatait, kipréseljük belőle a felesleget, akkor megkapjuk a "Birth And The Burial" alapkoktélját. Ahhoz azonban, hogy teljesen egyedivé váljon ez a teljesítmény, még el kell telnie egy kis időnek. Indításnak rendkívül erős.

aod_band.JPG

9,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr5610419630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása