A norvég Keep Of Kalessin hatodik stúdióalbumát jelentette meg három hete a szintén norvég Indie Recordings gondozásában. Utolsó lemezük, a Reptilian öt évvel ezelőtt jelent meg, a hiátus során elveszítették vagy kirúgták Thebon énekesüket (ez ma már mindegy is), a banda jövője is kérdésessé vált. Aztán közzétettek egy új nótát, amiből egyértelművé lett, hogy a csapat alapító főnöke és gitárosa/fő dalszerzője, Obsidian C vette át az énekesi posztot is és már gőzerővel dolgoznak az új korongon. A trióvá fogyatkozott brigád számára vízválasztó az Epistemology: képesek-e folytatni eddig meghatározó arcuk nélkül is azt az egyre fejlődő, egyre újabb minőséget elérő utat, mely valamikor a '90-es évek közepén kezdődött a black metal forrásvidékén.
Azon hosszas és élvezetes vitákat lehetne lefolytatni, hogy a Keep Of Kalessin black metal zenekar-e vagy sem így 2015-ben, de ennek tényleg nem sok értelme lenne. A black metal gyökerek egyértelműen felfedezhetőek zenéjükben, az énekstílus reszelése, a gonosz, pengeéles riffmunka, a dallamvilág mind elárulják, hogy honnan indultak. De a norvég csapat már évekkel ezelőtt maga mögött hagyta a hagyományos stílus határát és azóta sem nézett vissza. Jelzők nélküli extrém muzsikát játszanak, az ős-primitív black metal zenei céljaival nyílegyenesen szembemenve. Sokak számára a folyamatos dallamosodásuk már túl sok, de szerencsére nem kell megijedni, nem mentek át szimfonikus power metalba: az Epistemology ugyanazt a kiugró minőséget és zeneiséget képviseli, mint az utóbbi évtized minden egyes Keep Of Kalessin albuma.
Obsidian C hangja simán hozza a gonosz, black metalos károgást, és emellett a tiszta éneklése egészen új szintre emeli a melódiákat. Elég meghallgatni ehhez a már korábban bemutatott "Introspection" című tételt, mely a lemezen talán a legegységesebben hozza a legújabbkori Keep Of Kalessin hozzáállást: iszonyatosan precíz, brutális, de fantasztikusan hangulatos és innovatív gitározás, elsöprő basszus- és dobmunka és elsőre a fülbe ragadó dallamvilág.
A hangzással először nehezen barátkoztam meg, mert nagyon hideg, fagyos, néhol szinte kellemetlenül éles, de aztán a dallamok sokszínűsége és a zene utaztatós, lebegős jellege elfeledtette velem ezt és már nem zavart a továbbiakban. Mert az egész albumnak van egy grandiózus, filmszerű jellege, de ez nem giccses megoldásokban csúcsosodik ki, hanem a dallamok viszik előre a hallgatót, jó értelemben lehet elveszni a nem ritkán 7-8 perces tételekben.
Többszöri meghallgatás után egyetlen kifogást lehet felhozni a lemezzel, mint egésszel szemben: nem tartalmaz olyan újításokat vagy előrelépést, mint a korábbi albumok, inkább az eddigi teljesítmény végső finomítása és összegzése történt meg. A legjobb jellegzetességek kiemelve és megerősítve szerepelnek az Epistemology nótáiban, talán ez alkalommal a legvegytisztább formában.
Amit viszont mindenképpen ki kell emelni, az Obsidian C gitárteljesítménye. Aki szereti a hosszan kidolgozott, ámde nem öncélú, hanem a számon belül is önálló történetet elmesélő szólókat, az iszonyatosan húzós riffeket, annak mindenképpen meg kell hallgatnia az új lemezt. Az Epistemology igazi gitáralbum: a metal végül is a gitárról, mint hangszerről szól, a Keep Of Kalessin aktuális korongja pedig az egyik legkiemelkedőbb idei metal kiadvány, műfajtól függetlenül.
9/10