Rozsdagyár

STRONG DEFORMITY - Interjú Háni Szabolcs gitárossal

2020. január 20. - chris576

23517496_1559766287411823_6135413809047880906_n.jpg

A több formációban is megfordult, de jelenleg a Strong Deformity soraiban pengető gitárost, Háni Szabolcsot kerestük meg, hogy beszélgessünk vele egy kicsit a múltról, a jelenről és a jövőről.

Szia! Téged a hazai rockrajongók közül legtöbben a kilencvenes években működött dark/techno/indusztriális metalt játszó formációból, a S.N.O.T.-ból ismernek. Kérlek, mesélj nekünk egy kicsit a S.N.O.T. előtti időkről. Hány éves korodban kezdtél el gitározni és kinek a hatására?

Szia! Üdv az olvasóknak! Apám lemezein (Omega, Piramis, Karthago, Black Sabbath, Deep Purple) nevelkedtem, gitározni pedig a Pokolgép "Metál az ész" című lemeze végett kezdtem el. Akkora hatása volt rám, hogy eldöntöttem: gitározni akarok! 1990-ben 15 évesen kaptam egy akusztikus gitárt; ekkor fogtam először hangszert a kezemben. Persze fülig ért a szám, semmit sem tudtam lefogni, de teljes volt a boldogság. Megtanultam pár akkordot és azt hittem, hogy már tudok is gitározni. Később kaptam egy Musima elektromos gitárszörnyet és valami torzítót. A többi már legenda, haha. Innentől jöttek is az egyre keményebb zenék: Metallica, Sodom, Kreator. A műfajok is egyre morcosabbak lettek: grindcore, death metal, doom.

Ha jól tudom, nem a S.N.O.T. volt az első banda, ahol megfordultál.

Így van. Az első zenekarom, melybe úgy kerültem be, hogy kitúrtam az egyik gitárost, az Animocity volt. Haverok voltunk és én velük akartam zenélni. Addig-addig játszottam a lapokkal, megtanultam a számokat, míg végül bevettek. Dallamos death metalt nyomattunk. Egy demónk jelent meg abban a felállásban, az LMS stúdióban rögzítettük Vida Ferinél. Sajna én bevonultam katonáskodni, és ezzel véget is ért számomra az Animocity-történet. Később volt még valami anyaguk azt hiszem.

A S.N.O.T. egyéni és különleges zenei világának ötlete kinek a fejéből pattant ki? Mindhárman abszolút közös nevezőn voltatok a stílusbeli koncepciót illetően?

Az ötletet Cegivel (ex-Animocity, Extreme Deformity, S.N.O.T.) találtuk ki. A cél az volt, hogy csináljunk egy olyan zenekart, ahol nincs dobos (hangosak, nagy helyet foglal a cuccuk), hanem samplerről mennek az alapok. Olyan jó kis elektro-metal dolog, ami még nem volt Magyarországon, vagy mi nem hallottunk róla. Meg is kerestük az akkor nagy Bonanza Banzai- és Depeche Mode-rajongó barátunkat, aki az Animocity demó intróit csinálta, hogy volna egy ötletünk. Prezentáltuk neki a dolgot és a következő alkalommal már a próbateremben találkoztunk, ami Cegiék húsboltjának az egyik helységében volt. Pontosan értettük egymást: tudtuk, ki mit akar. Csak úgy hömpölyögtek az ötletek folyamatosan, élveztük az újdonság varázsát. Innét indult útjára az akkor még Snot néven futó projekt. Itt írtuk az első "Félek" című demónkat '96 környékén. Később nevet változtattunk, mert találkoztunk egy kaliforniai nu-metal bandával, akik ugyanezen a néven futottak. Mivel nekünk nagyon bejött a név (nem akartunk egy újat kitalálni), így csak pontokat raktunk a betűk közé és meg is volt az egyedi név: Separated Notions Operate the Torture - Elkülönített Eszmék Irányítják a Szenvedést! És jobban is illett a zenénkhez, mint a "takony"!

Mondhatni, hogy Magyarországon a kilencvenes évek volt az underground metal zene évtizede. Akkoriban pezsgett a leginkább a hazai metalszcéna; rengeteg tehetséges és egyéni ízvilágú banda bontogatta szárnyait, de sajnos csak kevesen léptek át ezek közül a kétezres évekbe. Ám ettől függetlenül maradandót alkottak; sok kellemes emlék maradt utánuk. Te hogyan élted meg ezeket az időket? Így utólag visszagondolva van-e valami, amit másképp csinálnál?

Akkoriban csak a zene létezett számunkra a munka mellett. Nem foglalkoztunk mással. Folyton a próbateremben vagy koncerteken voltunk. Volt egy csomó jó kis klub, ahol jó bandákkal játszottunk. Szinte minden hétvégén voltunk valahol az országban, pörgős időszak volt. Semmit sem csinálnék másképp, így volt jó minden.

Akkoriban az egyik legnagyobb rajongótok és úgynevezett promóteretek, a Wackond fanzine-t készítő bonyhádi Markovics Márk volt. Vele tartod még a kapcsolatot?

Már nem olyan intenzív a kapcsolat, mint régen, de igen, tartjuk a kontaktot. Ismerősök vagyunk egy közösségi oldalon. 

Miért szűnt meg a S.N.O.T?

Zenei nézeteltérések lettek köztünk. Akkoriban sok minden ért minket, nagyon sok koncertünk volt. A Strong Deformity-vel kétszer végigjártuk az országot, egyszer az Ektomorf társaságában is (Farkas Zotya szerepelt is az "Activate" című lemezen). Kicsit egymás agyára mentünk, de azóta már átbeszéltük és rendeztük a sorokat.

83297588_1256866944505000_5263316377812336640_n.jpg

Történt egy újraegyesülés is 2010-ben. Voltak komolyabb terveitek vagy szándékosan szabtátok ilyen rövidre a második felvonást?

Voltak komolyabb tervek, de a sors nem úgy hozta, ahogy mi azt gondoltuk, így végül mindössze egy koncert lett a végeredmény. Szerettünk volna új dalokat, koncerteket és lemezt is.

A S.N.O.T. és a Strong Deformity között is zenéltél valahol?

Nem volt zenekarom, csak otthon vettem fel az ötleteim a magam szórakoztatására. Közben családom is lett, így nem igazán fért bele plusz dolog az életembe akkor.

Mikor és hogy kerültél a Strong Deformity soraiba?

2014-ben csatlakoztam a bandához. Bertalan Balázs keresett meg, hogy újra aktív a banda és kellene egy gitáros a Strongba, volna-e kedvem hozzá. Persze, hogy volt, hisz imádtam őket, ahogy akkoriban elég sokan! Rongyosra hallgattam a lemezeiket, így nem volt nehéz megtanulni a dalokat! Egyből igen volt a válasz, de voltak még jelentkezők, akiket meghallgattak. Végül aztán én lettem az, aki bekerült a bandába.

A zenei ízlésed változott-e valamelyest a kilencvenes évek óta?

Persze változott, metalosabb lett. Sok zenét hallgatok, főként metalzenéket; szeretem a magyar zenekarokat (Cadaveres, LAZARVS, Wrong Side, Depresszió, ROAD, Hypocrites Breed, Mudfield, New Friend Request, Leander Kills), de vannak más stílusokból is kedvenceim. Az indusztriál vonal maradt az alap.

Mi újság jelenleg a Strong Deformity háza táján? Új lemez vagy turné esetleg?

Új lemez biztosan lesz, rajta vagyunk a dalíráson, több nóta is kész van. A terv, hogy idén meg is jelenjen végre. Turné majd alakul, ha minden csillag úgy áll.

Szabolcs, köszi az interjút!37179067_1831149986940117_5600929695227969536_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr6615417262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása