Rozsdagyár

DAMNATION - Kozmológia és halálmetal makói módra

2024. október 19. - chris576

resize_of_damnation_2024_1.jpg

Idén februárban jelent meg a makói death metal szupergroup, a Damnation első nagylemeze, a "Fátum" (kritikánk ITT olvasható), mely elegendő indokot szolgáltatott ahhoz, hogy megkeressem a srácokat és kifaggassam kicsit őket.

2020, Makó. Megalakul a Damnation. János, ha jól tudom, te vagy a megálmodója ennek a projektnek. A Thy Catafalque-ból való kilépésed és a Damnation indulása között mi minden történt veled?

János: Köszi a megkeresést! Egy nagyon mozgalmas és sűrű időszak kezdődött, ami tart a mai napig. Családom és gyerekeim lettek, volt kis Norvégia (dolgoztam), költözések, Orosházán kötöttem ki végül.

Miért léptél ki anno a Thy Catafalque-ból?

János: Lényegében motiválatlan lettem.

Olvastam, hogy a hozzád a black metal áll közelebb, viszont a Damnation inkább a death metallal rokonítható. Mi volt az elképzelésed, amikor létrehoztad a bandát? Valami black/death hibrid féleség vagy inkább egy olyan extrém metal, amelyben elmosódnak a határvonalak?

János: A black metal, ami igazán én vagyok, azt hiszem (bármiféle ideológiai háttér nélkül) ennyi hangulatot és színt egy műfaj sem tud kifejezni, a régi TC-anyagokon is azt próbálgattam több-kevesebb sikerrel, a Damnation egy nagyobb zenei kihagyás után lett, rengeteg feszültség jött ki belőlem ezáltal, de semmi szándékos nem volt benne részemről, nem műfajoztam, hanem felvettem, ami kikívánkozott. Szerintem black/death, de ezt lehet, hogy csak én látom így.

A bandából kik azok, akik makóiak vagy már nem ott laknak, de onnan származnak?

János: Árpi, Péter és én is Makón születtünk, gyerekkori barátok vagyunk.

Árpi: Én Makón születtem, és 25 évig ott is éltem. Mai napig is hetente visszajárok meglátogatni édesanyámat. Jó érzés visszatérni abba a városba

Milyen a zenei élet Makón? Most elsősorban a rockzenére gondolok.

Árpi: Tudtommal van egy-két működő zenekar, sajnos nincs időm követni, hogy mi történik arrafelé.

A dalszövegekért ugye Ádám a felelős. Ádám, honnan szerzed az inspirációt a szövegekhez?

Ádám: Szeretem a science fictiont, főleg egyetemista koromban faltam mindent, ami ehhez a zsánerhez köthető, legyen az könyv vagy film. Ez egy idő után átalakult és a mai fejjel a sci-fi mellett sok ismeretterjesztő asztrofizikát is fogyasztok. Brian Greene, Michio Kaku, Neil DeGrasse Tyson stb. Egyszerűen lenyűgöz az univerzum a rengeteg titkával, az utóbbi években a főbb kreatív inspirációt is ez adja a számomra.

A "Fátum" recenziójában is leírtam, hogy szerintem az album sok helyen a kilencvenes éveket idézi, mármint az akkori hazai extrém metal atmoszférája lengi körül. János, te hogy látod?

János: Nem tudok objektív lenni, nyilván hatással volt rám rengeteg hazai és külföldi zenekar, de nevesíteni nem tudnék egyet sem. Kábé minden számhoz tudok társítani valami személyeset, de ezek ugye az én személyes dolgaim, talán a munkacímek, melyek utalnak rá, hogy épp akkor mi baszta a csőröm.

Van fő dalszerző a csapatban vagy ez közös munka eredménye?

János: A ritmusszekció az én elképzeléseim szerint van, de a végeredmény az közös munka.

Árpi: János a dalszerző, mi hozzátesszük a saját hangszereinket, azon belül ötletelünk. A riffek és a dalok szerkezete Jánostól származik. Én csak a dob részével foglalkoztam, teljesen szabad kezet kaptam benne.

Az EP még angol nyelven íródott, a nagylemez viszont már magyarul. Szerintem jobban hangzik így, már ahol érteni a szöveget.

Ádám: Nem emlékszem arra, hogy death metalt valaha is játszottak volna magyar nyelven. Kíváncsi voltam arra, mi lenne, ha kitöltenénk ezt az űrt itthon. Megírtam az első szövegeket, Jánoséknak tetszett, így maradt a magyar nyelv. Szerintem autentikusabb és őszintébb lett tőle a végeredmény, mert az anyanyelvemen képes vagyok bensőségesebben fogalmazni. Így visszatekintve mindenképp jót tett az összképnek.

Mi várható a közeljövőben? Dolgoztok már a következő hangzóanyagon vagy az még korai lenne?

János: Rengeteg zenei dolgot raktam félre a Damnation miatt, most azokat akarom megcsinálni, olyan dolgokat, melyek, ha fogalmazhatok úgy, sokkal közelebb vannak hozzám, mint a Damnation. Sokat dolgozom, meg a családom is sok időt és energiát követel. Én a magam részéről most a Damnationnel nem akarok foglalkozni, ha a srácok szeretnék pörgetni a dolgot, akkor csinálhatják nélkülem, de most vannak fontosabb dolgaim, de ezt meg is beszéltem velük. Nincs harag, nagyon kevés időből kell gazdálkodjak és valami rovására kell, hogy menjen, ha mást is szeretnék csinálni. Régen sokat festettem és ezzel is szeretnék foglalkozni újra.

398644258_724165429730720_8110483753779519860_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr9318707346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása