Rozsdagyár

CRADLE OF FILTH - Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay (2017)

2017. október 07. - Kovenant

cof_cover.jpg

A brit black/horror/gót metal csapat, a Cradle Of Filth a kétezres évek közepétől szépen lassan kezdett érdektelenné és fájóan kiismerhetővé válni. Olybá tűnt, mintha rutinból dolgoznának: kétévente új album (egyenletesen csökkenő színvonalú nótákkal), a szokásos turnékör, sokkolni szándékozó, azonban egyre inkább gyermetegnek tűnő klipek és persze a süllyedő hajóról időről időre eltűnő és rendszeresen cserélődő tagság. Aztán váratlanul történt valami: vérfrissítés, annak következtében pedig egy váratlanul érkező és kifejezetten méregerősre sikeredett album 2015-ben a "Hammer Of The Witches" képében (lemezkritika ITT). Most változatlan felállással készült a sorban immár tizenkettedik korong, mely a Nuclear Blast gondozásában jelent meg szeptember 22-én. Sikerült-e vajon a briteknek folytatni a nyerő szériát vagy pedig a Cradle Of Filth újból visszasüppedt a langymeleg jelentéktelenségbe? 

A horror/black metal stílusnak egyik megkerülhetetlen alapbandája a dán King Diamond: történetmesélős, egybefüggő konceptalbumai ("Abigail", "Voodoo", "Them") az egész metalszíntér ikonikus teljesítményének számítanak és a legendás frontember egész egyszerűen akkora hatást gyakorolt az összes őt követő csapatra és előadóra, hogy minden korongon vagy dalban felismerhetőek és jól beazonosíthatóak dallamfordulatai.

Nincs ez másképp a Cradle Of Filth új albumával sem: a "Cryptoriana" képében mintha csak egy modernizált, kicsit black metalosított King Diamond korongot kapnánk (lásd a Vengeful Spirit című nóta zenei tiszteletadását). Minden itt van ehhez: a 2015-ös boszorkánypöröly helyett most a viktoriánus Anglia kerül terítékre. A kívülről rendkívül prűd, vallásos és törvénytisztelő, kispolgári britek életének létezett egy másik oldala is, mely a halállal, a szellemvilággal, a gótikus horrortémákkal ápolt rendkívül bensőséges viszonyt. Nem véletlen a különböző szellemidéző és spiritiszta, no meg okkult mozgalmak és szervezetek, titkos társaságok ottani felfutása a XIX. század utolsó harmadában.

Ez tehát a "Cryptoriana" történeti háttere: bő ötven percben, a hagyományos kiadáson szereplő nyolc tételben kerül itt kifejtésre minden, mely a túlvilággal, az elmúlással, a pusztulással, a síron túli élettel kapcsolatos. Dani Filth szerencsére folytatja a két évvel ezelőtti lemezen nyújtott vokális megközelítését és spórolósra fogta eszement, velőtrázó sikongatásait, így jórészt ismét középregiszterben adja elő dalait, amúgy leginkább black metalosnak nevezhető módon.

Mivel a tételek játékhossza átlagban bő hét perc, így mindegyik nóta szinte külön kis miniopera, tele rengeteg téma-, ütem- és hangulatváltással. Nekem kicsit soknak bizonyult a számtalan zongorás, nagyzenekari vagy kamarakórusos betét és hangszerelési megoldás, de értem és tudom, hogy ez ma már stíluskonvenció, mely szervesen hozzátartozik ehhez a fajta zenéhez és a rajongók elvárásaiba is teljesen beépült. Szerencsére a britek kényesen és rendkívül tudatosan egyensúlyoznak a merőn hatásvadász giccs és az ötletes, valóban többlettartalommal bíró megoldások között.

A megújult felállás legfontosabb összetevője a két gitáros, Richard Shaw és Marek 'Ashok' Šmerda: elképesztő szólómunkának és kegyetlenül ötletes és energiával teli riffgyártásnak lehetünk fültanúi a lemezen. Ehhez elég meghallgatni a korong egyik legdühösebb, legbrutálisabb tételét, a Wester Vespertine című zseniális darabot. Kőkemény metalesszencia: akit ez a dal nem győz meg, az minden bizonnyal be van oltva a Cradle Of Filth és a horror/black metal zene ellen.

Az album kulcsszerzeménye, mely zeneileg és szövegében, címében is tulajdonképpen a "Cryptoriana" megfejtését adja, a The Seductiveness Of Decay: a bomlás, rohadás, pusztulás csábítása ott sötétlik a mindennapi élet napfényes, színes, tökéletes díszletei mögött. Elég néhány utcával arrébb tévedni egy nagyváros rengetegében vagy éppen eltérni a főúttól és egy furcsa, idegen vidék tanyái, falvai között kibukkanni: egy másik, éjfekete világban találhatjuk magunkat, mely egy cseppet sem emlékeztet a sajátunkra. 

A "Cryptoriana" nem lett a 2015-ös "Hammer Of The Witches" tükörképe: keményebb annál és talán kevésbé dallamos, de mégis összetettebb. Nem jobb, csak más: úgy érzem, hogy a zene most jobban visszaadja szövegvilágának hangulatát, azaz ha tetszik, horrorosabb lett az egész lemez. Korántsem háttérzene az új Cradle Of Filth anyag: annyi apróság, ötlet, hangszerelési megoldás van elrejtve a dalokban, hogy kifejezetten nagy odafigyelést igényel, mert a korong apránként fedi fel titkait. 

Remélem, most már egyértelműen kijelenthető, hogy a britek zenei pályafutása reneszánszát éli: kár lenne tagadni ennek az új felállásnak az érdemeit, a megújult dalszerzői kedvet és leleményt. Kiváló, tartalmas anyag lett a "Cryptoriana", a hab a tortán pedig a limitált kiadáson szereplő, egyébként megdöbbentően erős The Night At Catafalque Manor, valamint jó még az Annihilator klasszikusának fel- és átdolgozása is (Alison Hell). Fogást nem lehet itt találni tehát, legfeljebb csak reménykedni abban, hogy a turnékörük hazánkat is eléri. 

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/12930855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tipeti 2017.10.11. 19:51:29

Többször próbálkoztam ezzel a bandával, de sosem tudtam megszeretni. Az új album egy véletlen folytán került hozzám.... nem füztem hozzá sok reményt, de meghallgattam.....nagyon kellemesen csalódtam, másnap megvettem. Magával ragadó izgalmas zene.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása