A '80-as/'90-es években készült horror-, sci-fi és akciófilmek kedvelt húzása volt, hogy egy-egy jól ismert rock- vagy metalbanda a stúdió vagy a rendező felkérésére írt külön egy-egy kislemezdalt: optimális esetben ez nyertes szituáció volt mindkét fél számára, hiszen külön marketingkampány nélkül is megtámogatta egymást a népszerű zenekar és az általában A-listás filmsztárokkal telepakolt mozi.
Ezek a dalok aztán vagy rendre felkerültek az együttes soron következő lemezére vagy a saját filmzenealbum részeként jelentek meg. A stílus harminc évvel ezelőtti csúcskorszaka így sorra termelte ki a slágerlistákra is gyakran beköltöző nótákat, melyek első pár traktusáról ma is azonnal beugorhatnak a szóban forgó filmek.
Összeállításunkban világhírű metalbandák ikonikus dalait válogattuk össze, ám akad köztük néhány érdekesség is. A bevezetőben leírt kölcsönös siker néha nem működött: remek szerzemények kerültek a pénztáraknál azonnal hatalmasat bukó filmekbe, de olyan együttes is akad itt, mely tulajdonképpen a filmbeli szereplésének köszönheti fősodorbeli áttörését.
10. AC/DC - Who Made Who (Maximum Overdrive, 1986)
A nyolcvanas évek közepére az amerikai horroríró, Stephen King és a brit-ausztrál hard rock banda, az AC/DC karrierjének teljesen ellentétes szakaszához érkezett. Míg King sikert sikerre halmozott és a világ talán legolvasottabb szerzőjévé vált, Hollywood pedig sorban állt, hogy minél több regényét filmesíthesse meg (igaz, változó színvonalon), az AC/DC lejtmenetbe került és csökkenő lemezeladásokkal kellett szembesülnie. 1985-ös "Fly On The Wall" című albuma, melyen először ütötte a bőröket a fiatal angol dobos, Simon Wright, rendesen beleállt a földbe és talán ez a korong jelentette a zenekar pályájának legalját.
Stephen King óriási AC/DC- és rockrajongóként kereste meg a bandát, hogy készítse el az egyik novellájából 1986-ban forgatott Maximum Overdrive című horrorkomédiája főcímdalát, melyben a Föld összes gépe és berendezése életre kel és öntudatra ébred, miután egy üstökös csóvájába kerül. Az Emilio Estevez főszereplésével készült film totális bukás lett, azonban a három új számot (a címadót és két instrumentális tételt), illetve hat korábbi slágert tartalmazó korong váratlanul berobbant a listákra és tulajdonképpen vissza is rakta a zenei térképre az AC/DC-t.
9. DOKKEN - Dream Warriors (A Nightmare On Elm Street 3, 1987)
A '80-as évek egyik legkirályabb glam metal zenekara, a Don Dokken énekes és George Lynch gitáros állandó párharcával jellemzett Dokken a Freddy Krueger főszereplésével készült horrorfilm-sorozat, a Nightmare On Elm Street harmadik részére kapott felkérést, hogy megírja annak főcímdalát. Ez olyannyira bejött, hogy a zenekar talán legnagyobb sikerét pont ezzel a szerzeményével szerezte és a nóta felkerült a csapat 1987-es "Back For The Attack" című stúdióalbumára is.
8. GUNS N' ROSES - You Could Be Mine (Terminator 2, 1991)
Bár a You Could Be Mine tényleg olyan, mintha kifejezetten a Terminator 2 részére íródott volna, ez valójában nem igaz: James Cameron rendező utólagosan vette észre, hogy a filmben több rejtett utalás is szerepel az akkor pályája csúcsán lévő bandára (a T-800-as modell egy doboznyi rózsából veszi ki fegyverét, illetve John Connor haverja L.A. Guns pólóban virít a vásznon). Így őket kérte fel, hogy engedélyezzék a nóta felhasználását, mely olyannyira jól sikerült, hogy a Guns N' Roses egyik legnagyobb slágere, az MTV-n vetésforgóban játszott ikonikus klip és hatalmas filmsiker kerekedett ki a dologból.
7. MOTÖRHEAD - Hellraiser (Hellraiser III, 1992)
A Hellraiser című dalt Ozzy Osbourne, Zakk Wylde gitáros és Lemmy írta és Ozzy 1991-es "No More Tears" című albumán szerepelt eredetileg. A Clive Barker angol horrorszerző fejéből kipattant nyolcvanas évekbeli kultikus Pokolkeltő-sorozat harmadik része 1992-ben került a mozikba alaposan megváltozott megközelítéssel. Míg az első két rész kifejezetten avantgárd és abszurd atmoszférájú volt, a Pokol a Földön már inkább szórakoztató céllal készült és kicsit tinihorror jellegű lett.
A dal címéből adódóan logikus módon lett a film főcímzenéje, de immár a Motörhead előadásában. A nóta 1992-ben rákerült a brit csapat "March Ör Die" sorlemezére is, a klipet pedig, melyben Lemmy és Pinhead, a sorozat főgonosza pókerezik egymással, maga Clive Barker rendezte.
6. MEGADETH - Angry Again (Last Action Hero, 1993)
Arnold Schwarzenegger a világegyetem legnagyobb és legjobban fizetett filmsztárja volt a Terminator második részét követően, aki - úgy tűnt - egyszerűen nem tud hibázni. Az osztrák testépítőből kulturális jelenség lett (mint tudjuk, a pályája során később Kalifornia állam kétszeres kormányzója is volt republikánus színekben) és minden számítás szerint az 1993-as, óriási költségvetéssel megtámogatott Az utolsó akcióhősnek is bombasikerré kellett volna válnia. Hát, nem lett az.
Bár mára kultfilm lett belőle, a film hatalmasat zakózott a pénztáraknál: világszinten mindösszesen százharmincmillió dollár bevételt hozott, ami bizony a gyártási és marketing költségek fedezetére sem volt elég. A filmzenealbum azonban szenzációs és tulajdonképpen összeállításunkban az összes dal felkerülhetett volna róla.
A népszerűsége csúcsán álló amerikai thrashbanda, a Dave Mustaine vezette Megadeth 1992-es lemeze, a "Countdown To Extinction" nagyot robbant szerte a világon és a csapat kereskedelmileg is elérte azt a sikert, melyet már régen megérdemelt volna. Az Angry Again eredetileg erre a korongra került volna fel, de végül a film egyik legismertebb slágerévé vált, majd a csapat 1995-ös válogatáskorongjára is felrakták. A dalszöveg világosan mutatja meg Mustaine frusztrációját saját magával, a rockiparral, zenekari társaival, a kiadóval, a menedzsmenttel és úgy általában a világgal szemben. A nóta Grammy-díj jelölést is kapott a legjobb metalprodukció kategóriában, de végül vesztett Ozzy I Don't Want To Change The World című klasszikusával szemben.
5. AC/DC - Big Gun (Last Action Hero, 1993)
Kevesen gondolták volna, hogy a nyolcvanas évek közepének karriergödrét követően az AC/DC főnixként éled újjá és az 1990-es "The Razors Edge" újra a nemzetközi szupersztár-státuszba röpíti a bandát. A Thunderstruck, a Moneytalks és az Are You Ready világslágerek lettek (még a diszkókban is rendre játszották akkoriban, gondoljunk csak bele), így Az utolsó akcióhős esetében nem is volt kérdés, hogy az AC/DC is felkérést kap egy dedikált dal megírására.
A banda akkoriban éppen befejezte monstre világ körüli turnéját (az 1992-es dupla koncertalbum, a "Live" és a Live At Donnington koncertfilm talán minden idők legjobb élő felvételei), így szépen belefért az idejükbe egy külön szerzemény elkészítése. Ez lett a Big Gun, mely a kopasz walesi dobos, Chris Slade hattyúdala is lett végül, mivel az 1995-ös "Ballbreaker" korongra visszatért az együttes fekete báránya, Phil Rudd, aki még 1983-ban távozott drogproblémái és személyes konfliktusai miatt. A nóta és a Schwarzenegger szereplésével súlyosbított klip persze óriási siker lett: a Big Gun végül a 2009-es ritkasággyűjteményen ("Backtracks") kapott helyet.
4. PANTERA - The Badge (The Crow, 1994)
Az 1994-es A hollót James O'Barr képregénye alapján Alex Proyas rendezte és amiatt vált kultuszfilmmé, hogy Brandon Lee (Bruce Lee fia), aki a film főszereplőjét, egy meggyilkolt, majd a halálból visszatérő és bosszút álló fiatal rockzenészt alakít, a forgatás során, a film befejezését megelőzően nyolc nappal egy forgatási balesetben életét vesztette.
A film filmzenéje az összeállításunkban szereplők között az egyik legjobb: The Cure, Stone Temple Pilots, Helmet, Rollins Band, Pantera, Nine Inch Nails, Rage Against The Machines, azaz a kilencvenes évek első felének feltörekvő, újgenerációs metalbandái mind részt vettek a munkálatokban. A Pantera 1994-ben adta ki "Far Beyond Driven" című albumát és a zenekar talán itt volt kereskedelmi sikereinek csúcsán, melyet követően a különböző függőségek, a csapaton belüli feszültségek már szétrobbantották a bandát. A korong bónusztétele a The Badge volt, melyet eredetileg az amerikai punkcsapat, a Posion Idea szerzett: végül ez a tétel lett a film főcímzenéje.
3. RAMMSTEIN - Rammstein (Lost Highway, 1997)
A legenda szerint a feltörekvő német indusztriális metalbanda, a Rammstein megküldte 1995-ös debütalbumát ("Herzeleid") David Lynch amerikai filmrendezőnek, aki nem sokat foglalkozott a dologgal, azonban amikor az 1997-es Útvesztőben című egzisztenciális horrorfilmjéhez keresett forgatási helyszíneket, a kocsijában menet közben meghallgatta a lemezt és kapásból be is ugrott neki, hogy melyik jelenetben melyik nótát használhatná.
Ahogy maga a mozi, az azt kísérő filmzenealbum is zseniális: David Bowie, Trent Reznor, Nine Inch Nails, Rammstein, Marilyn Manson, Lou Reed és természetesen az elmaradhatatlan Angelo Badalamenti, Lynch állandó zeneszerzője is szerepel az anyagon. Végül a németek két dala (Rammstein, Heirate Mich) kapott helyet a filmben, mégpedig két olyan kulcsjelenetben, melyet aki látott, nem fog elfelejteni soha.
2. METALLICA - I Disappear (Mission Impossible 2, 2000)
Tom Cruise 2000-es akciófilmje, a John Woo által rendezett Mission Impossible 2 egy igencsak felejthető és giccses mozi, azonban a filmzenealbum nagyon is korrekt és remekül reprezentálja az ezredforduló amerikai rockfelhozatalát (Foo Fighters, Limp Bizkit, Rob Zombie, Godsmack, Chris Cornell, Buckcherry). Azonban a Metallica kislemezdala, az I Disappear több szempontból is vízválasztó lett a zenekar szempontjából.
A nóta munkálatai során a Metallica arról értesült, hogy több amerikai rádióállomás már játssza is annak előzetes demóverzióját. Több napos kutatómunka után sikerült visszanyomozniuk, hogy a kiszivárogtató a Napster, egy akkoriban még ismeretlen fájlcserélő szolgáltatás egyik felhasználója. A banda döbbenten észlelte, hogy teljes diszkográfiájuk ott csücsül a Napster hálózatán: innentől a sztori ismert. A Metallica beperelte a szolgáltatót és egyben úttörőjévé vált a szerzői jogi harcnak is. A bíróság végül a zenekar javára döntött, a Napster pedig 2002-ben be is csődölt.
A dal egyben Jason Newsted basszusgitáros utolsó stúdiófelvétele is lett, mert 2001-ben a zenész egészségügyi és személyes okokra hivatkozva kilépett a csapatból. A Metallica pedig kvázi összeomlott és csak hosszas útkeresés és csoportterápia után tudott visszakapaszkodni a csúcsra.
1. Slipknot - My Plague (Resident Evil, 2002)
Sokan a Slipknot csúcsteljesítményének második soralbumukat, a 2001-es "Iowa" korongot tartják, mely a zenekar legsötétebb, leghosszabb és legkeményebb anyaga is. Mivel a metal társműfajai a sci-fi, a fantasy és a horror, a videojátékból komplett filmsorozattá váló Resident Evil rendezője, Paul Anderson jó ötletnek tartotta megkérni a bandát, hogy a My Plague című zúzásuk szerepelhessen a franchise nyitó részében.
Terry Date producer újrakeverte a dalt és a kislemezverzió fel is került a filmzene-albumra, mely valóságos nu metal kvintesszencia: Rammstein, Static-X, Slipknot, Marilyn Manson, Mudwayne, Fear Factory és Coal Chamber szerzemények sorakoznak itt, tökéletesen bemutatva egy mára már a múlt ködébe vesző korszak zenéjét. A Resident Evil sorozat pedig még öt folytatást ért meg, az utolsó 2016-ban került a vászonra.