Rozsdagyár

TOP10 - A rocktörténelem legnagyobb nyúlásai

2020. április 22. - Mr.Zoom

pagev-horz.jpg

Mi választja el a feldolgozást a nyúlástól? Honnan számít valami tiszteletadásnak, s honnan közönséges lopásnak? A YouTube-videók fel- és letöltése közben gyakran összeakadunk a szerzői jog fogalmával. Ez a kifejezés alapvetően a szellemi tulajdont védi. Hiszen egy dalszöveg, vers, vagy zenemű könnyebben eltulajdonítható, mint mondjuk egy híres festmény, és bárki számára belátható, hogy nem rendes dolog más tollával ékeskedni. Azonban van az éremnek egy másik oldala is, mely a morálon túlmutat: a szellemi alkotás révén szerzett anyagiak meg nem osztása a szerzővel. Mert nem mindegy, hogy adott esetben az eredeti előadó éppen a megélhetésért küzd, míg a haszonélvezőknek még a rokonai is meggazdagodnak - mások révén.

Ennek ellenére ha mélyebben boncolgatjuk a témát, akkor beláthatjuk: pusztán egy zenemű hangról hangra történő eltulajdonítása vagy annak részletekben történő felhasználása még senkit nem tesz naggyá. Ehhez sokkal több kell: mindenekelőtt képzettség, majd befektetett munka és nem utolsósorban tőke. Így lehet egy szürkébben hangzó, átlagos megszólalású témát újszerűvé varázsolni, s a közönség számára tálalni. Az egyetlen szépséghiba a szerző fel nem tüntetése a lemezen - amennyiben teljes számról van szó - vagy legalább egy hivatkozás rá, mint ihletőre (ekkor mondhatjuk a dalt tiszteletadásnak).

Szerencsére a rockszakmában nagyon ritka az a könnyűzenei körökre jellemző húzás, amikor egy előadó egy az egyben veszi el más dalát, és csinál belőle óriási slágert, a saját neve alatt. Ilyen volt a Keoma ál-Lambadája, Natalie Imbruglia szárnyalása a Torn című dallal vagy Aretha Franklin ügyes húzása, aki a Respect, azaz Tisztelet című számot lopta el úgy Otis Reddingtől, hogy maga a szerző is csak nevetett rajta… A különböző rap/hip-hop/funky előadók felvételeiről nem is beszélve.

Persze, igaz, ami igaz, Joan Jett sem sokat nyilatkozott az I Love Rock’N’Roll kapcsán, közönségének nagy része a mai napig neki tulajdonítja a dalt, miközben csak a főszereplő nemét írta át önmagára, az összes többi rész változatlan maradt, úgy, ahogy azt az Arrows megírta. Szerencsére az ilyesmi a rock berkein belül nem jellemző. Annál több viszont a témák újrahasznosítása, amit angolul ’’rip off’ elnevezéssel jelöl a szakma. Ez egy fogós riff, vagy akár egy teljes dallammenet felhasználása, az eredetivel hajszálra megegyező módon. Most ilyen felvételeket nézünk meg, bár a történelem kerekét visszafordítani nem lehet, mégis érdekes lehet egy-egy szerzemény eredetének felkutatása.

10. Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It (1984)

b97ef207ee69653ca1a96ac97f53aa18_1000x1000x1.jpg

Elképzelhető, hogy minden idők egyik legnagyobb metalhimnusza egy ősi keresztény karácsonyi dal alapján készült? Ma már ez hivatalosan is elérhető információ, de csak azóta, hogy a kétezres évek elején felröppent ez a gyanú, így a banda gyorsan fel is rakta az Oh, Come All Ye Faithful című feldolgozását 2006-os karácsonyi lemezére. Sejthető, hogy nyomós oka lehetett Dee Snidernek és társulatának egy teljes egészében karácsonyi dalokat tartalmazó korong kiadására, hiszen ilyesmit jó ízlésű rocker nem csinál, hacsak nem ezzel fedi el valamilyen korábbi vétkét. Furcsának tűnik az egész, hiszen egy tradicionális dal feldolgozásához nem kell engedély, kivéve, ha azt saját szerzeményedként tünteted fel, és milliókat hoz a konyhára. A banda ügyesen kivédte a dolgot, felrakta a We’re Not Gonna Take It zenei alapjára az eredeti dalt és egy jót bohóckodott hozzá. Vagyis elismerték a szerzeményt, mint ihlető forrást. Ez is valami.

 9. JUDAS PRIEST – Breaking The Law (1980)

unnamed_20.jpg

Senki bálványát nem szeretnénk összezúzni, ilyesmire vélhetően nem kerül sor, de érdemes egy kattintást szánni Donna Summer 1974-es The Hostage című felvételére. A dalhoz videoklip is készült, ebben egy ismeretlen telefonáló közli a művésznővel, hogy férjét elrabolták, váltságdíjat követelnek érte, majd felcsendül egy olyan bevezető, amire simán rá lehet énekelni a legendássá vált Judas Priest nóta kezdő sorait…

8. DREAM THEATER – Endless Sacrifice (2003)

158-dream-theater-train-of-thought.jpg

Teljesen kizárt, hogy egy olyan zseniálisan komplex progresszív metal csapat, mint a Dream Theater, egy Michael Jackson nóta alapjaira írjon egy saját dalt. Vagy mégsem? Ha feldolgozták volna a számot, azon nem lepődött volna meg senki, hiszen előszeretettel válogattak korábban is a tőlük eltérő profilú előadók művei közül, de hogy ők bárkitől is konkrét témát nyúljanak le, az talán csak azzal magyarázható, hogy ebben a tételben Slash gitározik, és az Endless Sacrifice az ő nagysága előtt tiszteleg.

7. DEEP PURPLE – Child In Time (1970) és Fireball (1971)81wvx4a3hdl_sl1300.jpg

Listánkon mindjárt két felvétellel is képviselteti magát a legendás Deep Purple, mégpedig a fénykorukból, s nem a modern kori termésükből nevezhetünk meg két áthallásnak tűnő nótát. Ami a Child In Time, és az It’s A Beautiful Day nevű zenekar Bombay Calling című instrumentális felvételét illeti, ma már a kettő közötti kapcsolat elismert tény, melyre a legtöbb oldal hivatkozik is, azonban ez sem túl régóta van így. Egészen pontosan 2002-es az a bizonyos Gillan-interjú, melyben az énekes elismeri a téma felhasználását. David La Flamme, mint dalszerző éveken át hiába próbálta plágium címén támadni a Deep Purple-t, ez nem sikerült neki. Hogy peren kívül megegyeztek-e vagy kapott-e bármilyen kártérítést, ezt nem lehet tudni. Zárójeles megjegyzés: ugyan a Bombay Calling volt előbb, na de a Child In Time… azért egy kicsit más kategória.

Egy másik vitás kérdés a Warpig nevű banda 1970-es Rock Star című felvétele és a Fireball közötti hasonlóság. Ez is megalapozottnak tűnik, azonban bőven van annyi különbség, melyek miatt nem nevezhető ez a tett sem plágiumnak, inkább témamerítésnek.

6. BEHEMOTH – Conquer All (2004)

behemoth-demigod.jpg

Itt megint egy olyan helyzet, amelyről nehéz véleményt formálni, mert kétségkívül a gitártéma azonos, de ettől függetlenül klassziskülönbség van a két tétel között (az Anthrax javára). Jobban tették volna a derék lengyelek, ha simán és kőkeményen elbrutalizálják a Be All End All-t, és akkor mindenki azt mondja, mekkora állat feldolgozás, így meg az összes kommentelő ugyanazt írja a videó alá: ismerős valahonnan!

5. NIRVANA – Smells Like Teen Spirit (1991)

nirvana-nevermind-cover.jpg

Vannak olyan előadók, kiknek neve valósággal vonzza az összeesküvés-gyártó, minden sláger mögött csalást szimatoló kommentelőket, ezek közé tartozik a Nirvana is. Azt még csak elnézik nekik, hogy Leadbelly-féle Where Did You Sleep Last Night általuk lett siker, de már a Come As You Are bevezetője miatt sokan betámadták őket, mondván, ezt a Killing Joke az Eighties című számában pontosan így eljátszotta. És akkor még nem beszéltünk a legismertebb Nirvana-dalról, a Smells Like Teen Spiritről…

Sok feltételezett forrást nem lehet komolyan venni, de van kettő, ami mindenképpen idekívánkozik: az egyik a Nirvana által is megnevezett Pixies-féle U-mass, erről sok helyütt lehet olvasni, de arról már nem, hogy az Iron Maiden 1980-as lemezén lévő Remember Tomorrow átkötése 1:12-nél és 2:12-nél is elképesztő azonosságot mutat.

4. METALLICA – Enter Sandman (1991)

metallica-black-album.jpg

Természetesen a Metallica sem maradhat ki a felsorolásból, mert minél híresebb, minél elismertebb egy előadó, annál többen akadnak, akik megkérdőjelezik a létező legnagyobb slágerük hitelességét. Ha a Mágikus Bivalytoll együttes Csatamalacok címmel kiadja lemezén a Black Sabbath War Pigs-ét, azzal a kutya sem foglalkozik. Az Enter Sandman bevezető riffjére egyszerre három jelölt is van, mint lehetséges forrás. Az egyik az Excel nevű kiváló techno-thrash banda, a másik egy ismeretlen finn csapat, a Stoned, a harmadik a Faster Pussycat Los Angelesből. Az első kettő még talán a lapozzunk tovább kategóriába tartozik, de a harmadik nóta kezdő ütemeinél különös egyezéseket találunk. Mindezzel együtt a három felvétel egyike sem meggyőző erejű a későbbi felhasználásukra vonatkozóan.

3. RED HOT CHILI PEPPERS – Dani California (2006)

r-1325066-1569153307-8301_jpeg.jpg

A napfényes Kalifornia egykori botrányhősei annyiban szerencsések, hogy nem az Under The Bridge emlékezetes gitárdallamai kerültek meggyanúsításra, hanem egy jól ismert, ám kevésbé ikonikus számuk, a Dani California. A hozzáértő zenehallgatók szerint ez nem más, mint Tom Petty egyik nótájának, a Mary Jane’s Last Dance-nek egy nem túlságosan eredeti átirata. Tom Petty nem sokat foglalkozott ezzel, ami érhető: az egyik milliomos a másiknak miért is dörgölne oda, csak mert nyúlt tőle egy kicsit? Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Mary Jane’s Last Dance alapjai erősen hasonlítanak egy bizonyos Sweet Home Alabama című felvételre, a Lynyrd Skynyrd-tól.

2. VAN HALEN – Jump (1984)

081227955274.jpg

Ki gondolta volna ezt annak idején? Bár a nyolcvanas években talán még nagyobb esély volt ebben felismerni az eredetit, mint mondjuk tíz vagy húsz évvel később, amikor a Jump még mindig masszív slágernek számított, de ha ma elindítjuk a lejátszóban Ian Gillan 1982-es Long Gone című felvételét, lehetetlen nem észrevenni: a ritmusképlet, a hangszín, az énekdallam, mind-mind elképesztően hasonlít. Kivéve természetesen az abszolút egyedi gitárszólót, mely gyönyörű és hibátlan Eddie Van Halentől, na de a többi…

1. GUNS N ROSES – Sweet Child O’Mine (1987)

guns_n_roses_appetite_1.jpg

Ezzel a kérdéssel már több zenei szaklap is foglalkozott, nem is kívánjuk túl hosszúra húzni az elemzést. Nem szeretnénk tovább borzolni a rajongók idegeit sem, és azt is jól tudjuk, 2020-ban ez már nem annyira éles téma. Azonban a jelentősége megkerülhetetlen. Hiszen gyakorlatilag ez a nóta, illetve ennek a videója repítette fel a Guns ’N Rosest a slágerlisták élére. Egy olyan nagylemezről, amelyik a megjelenés évében a legkisebbet sem pukkant. Egy-két év is eltelt, mire az Australian CrawlUnpublished Critics című dalából megírt Sweet Child O’Mine világszerte befutott, de akkor aztán hatalmasat szólt! Felbecsülni sem lehet, mekkora elismerést és anyagi hasznot hozott a zenekar tagjainak. Míg az Australian Crawl feltehetően örülhetett annak, ha nevük egyáltalán említésre került a nagy G’NR-el párhuzamban. Az egész ügyben a legfurcsább az ausztrál csapat énekesének nyilatkozata: „Nem egyértelmű a hasonlóság a két szám között!”

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1015629288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CCnick 2020.04.23. 11:52:48

a "nyúlás" kifejezést ezekre ráerőltetni eléggé izzadságszagú. 12db félhangból kell gazdálkodni minden szerzőnek, ennyiből nem lehet végtelen+1 teljesen különböző de egyben jól is hangzó rövid dallamot összerakni.

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2020.04.23. 11:56:43

Magyar vizekre evezve:
Pokolgép: Éjféli harang - Dokken: Unchain The Night

Hegge Balázs 2020.04.23. 12:15:16

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: Vagy a Klasszik: Omega: Gyöngyhajú lány-Scorpions The win of change

NZperX 2020.04.23. 12:21:06

Ehhez az összeállításhoz azt a címet adni, hogy "A rocktörténelem legnagyobb nyúlásai" azért ritka barokkos túlzás.
A Nirvana - Maiden egy vicc, szót sem érdemel, ilyen véletlen-majdnem-egyezést nagyjából bármelyik két tetszőleges pop-rock lemezen lehet találni.
A Dream - Jackson konkrétan más harmóniamenet, attól, hogy - rosszul - össze mashup-olták, köze sincs a két dalnak egymáshoz.
Van a listában pár tényleges nyúlás, de összességében ez a cím félrevezető.

ApaJoe 2020.04.23. 12:27:16

@Hegge Balázs: Egyrészt The winD of change, de ez most mellékes, másrészt tudtommal a Scorpions, mint az Omega hajdani előzenekara, elkérte a dalt az Omegától. Vagyis nem lenyúlás volt.

CCnick 2020.04.23. 12:41:16

@Hegge Balázs: egyrészt nem a Wind of change hanem a White dove és nem nyúlták hanem elkérték, szerzőként Pressert feltüntetve. A többi stimmel :)

legyetek 2020.04.23. 12:41:43

És hol maradt a my sweet lord?

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2020.04.23. 12:43:54

@Hegge Balázs: Vagy az orbitális Dobrády Ákos-nyúlás az Alan Parsons Project-től.

SZMÁJ LI 2020.04.23. 12:55:37

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: vagy ha már magyar vizekre merészkedünk:
Road: Jó hely=Natalia Oreiro: Tu Veneno

Buncog 2020.04.23. 14:23:14

A Gyöngyhajú lány ebből "lett": Pictures of Matchstick men -Status Quo

szánmonoxid 2020.04.23. 14:39:18

A Twisted Sister metál?
Ne bassz... Mióta?

"simán rá lehet énekelni a legendássá vált Judas Priest nóta kezdő sorait"
Kár, hogy a kezdő sorokban egy kurva hangnyi ének sincs, instrumentális. Másrészt csak a Breaking The Law első sorával egyezik, a második sor a JP-nél már meg van variálva.
Egyébként mivel nem témát loptak el, ez nem számít lopásnak. Minden egymás utáni 2-3 hangot nem tekintünk lopásnak, hisz akkor kb. minden rockzenei szám egymás lopása lenne, a bluesokat nem is említve, ahol még kötöttebbek a szabályok.
Amúgy tényleg ugyanaz a bevezető, csak kissé más a ritmizálása meg más hangnem, de a hangköztávolságok ugyanazok.

Child in Time kontra Bombay Calling - szintén egy tipikus F-G-A hangsor, egymillió rockdalban benne van (ilyen alapon a Danzig Mother című számát is fel lehetne hozni, hogy ezekről lett lopva, ugyanaz a hangsor), csak míg a Bombay Calling progresszív rockzene (egyébként elég fasza), addig a Purple hard rock, és hát ott a királyság nem is az egyszerű téma, hanem amit Blackmore gitározik, számomra a rocktörténelem egyik legjobb szólója (a végét lejátszani pedig abban a tempóban... eléggé gitárost próbáló).

Ami a Nirvanát illeti, nem voltak igazán jó zenészek (saját bevallásuk szerint sem), játszották, amit tudtak.

Csatamalacok - hát inkább harci disznók lesz az, a harci elefánt mintájára.

"kerültek meggyanúsításra" - te valami rendőrségi fogalmazótól tanultál magyarul?
A magyar ezt úgy mondaná (ha már mindenképpen személytelen akar lenni): lettek meggyanúsítva.

De lehetne hozni Uriah Heepet is, akik az Omegától nyúltak.
(Volt időszak, amikor az Omega volt a híresebb zenekar, egy turnén a UH volt az előzenekaruk.)

szánmonoxid 2020.04.23. 14:49:02

@ymel:
Mivel a világ villanygitárjainak kb. 90%-a vagy a Gibson, vagy a Fender gitárjainak nyúlása, ezerféle név alatt, ez nem akkora újság.
Igazából a fej az egyetlen, amit egy ideje már nem szabad egy az egyben másolni.
A menzúra (zengő húrhossz) is általában vagy a Fender 25,5 colja (648 mm) (ez a gyakoribb, behangolva keményebb a húr), vagy a Gibson 24,75 colja (628 mm) (behangolva lágyabb a húr, jobban lehet nyújtani), szóval pl. simán cserélhetsz nyakat, mert csereszabatosak (vagy egyikkel, vagy másikkal).

szánmonoxid 2020.04.23. 15:05:44

A plágiumokra visszatérve, egy zenész általában sok zenét hallgat, és időnként megragadnak a fejében dallamok úgy, hogy nem is tud róluk, aztán egy nap arra ébred, hogy kitalált egy tök jó számot, íme:
Aztán ha nem szól neki senki, hogy te koma, ezt már eljátszotta X meg Y is, akkor nem is fogja tudni, amíg esetleg lemezen megjelenve el nem jut a világ más pontjaira, ahol felismerik, hogy esetleg egy helyi névtelen banda játszott ilyesmit.

De említhető pl. a magyar Kimnowak Gyémántja és a U2 One-ja közti hasonlóság is, holott a dalt szerző Pribil Gyuri nem nagyon hallgatott U2-t, inkább a Rolling Stones-vonalon volt elindulva, őt pl. konkrétan meglepte, amikor megtudta, hogy a U2-nak van egy ilyen száma. Valószínűleg hallotta valamelyik kocsmában a koncertjük utáni rockdiszkóban, akkor fel sem figyelt rá, aztán egyszer úgy érezte, kipattant a fejéből egy ilyen dal.

@CCnick:
Valójában rockzenében csak 10-ből, és akkor már a (dúr hangokkal) kiterjesztett skáláról beszélünk.
Az alap rockskála (a legtöbb rockzenész ezt használja) csak 7 hang.
Ezek a moll pentaton 5 hangja, a felemelt 4. hang (blueshang) meg a felemelt 7. hang (ezt nevezik indiai, cigány és magyar hangnak is, leginkább azért, mert a cigányzenének nevezett, valójában cigány zenészek által játszott magyar nótában található még meg.

@Hegge Balázs:
Valóban van egy majdnem ilyen című számuk (Wind of Change), de annak semmi köze az Omegához, ellenben a White Dove valóban a Gyöngyhajú lány feldolgozása, de az Omega engedélyével. Szóval nem lopás.
Lopás az, amit smitplagi bá álamfő csinált a doktorijával.

@Buncog:
Ne röhögtess.

2020.04.23. 15:44:14

Magyar honban is találni ilyet szép számmal.
Csak egy példa:

J.R. Blackmore - Wild and Free (kiadás éve 1990.)
EDDA - Öt lány (kiadás éve 1991.)

Akkor nem nehéz kitalálni, hogy ki lopott kitől.

Pál utcai fiú 2020.04.23. 15:58:40

U2-Beautiful Day vs. A-HA The sun always shines on tv, mondjuk csak a refrén, de akkor is, na

mozo78 2020.04.23. 16:12:54

N.I.B- Királylány?

Mr.Zoom · https://zenehallgatas.blog.hu/ 2020.04.23. 16:25:17

Szerzőként néhány megjegyzésre reagálnék: A cikk lényegi mondanivalója a bevezetőben van. Nem tisztességes dolog hallgatni arról, ha egy témát/dalt felhasznál valaki. Egész dal esetében a lemezborítóra kívánkozik a szerző neve, (minimum az, hogy feldolgozás) téma esetén pedig nem fair dolog hallgatni róla. Legalább egy hivatkozást megérdemel a szerző, ez a gesztus semmibe nem kerül, és nem teszi kisebbé a feldolgozót. Vannak tudat alatti témanyúlások, ezek általában nem annyira direktek, mint a listán szereplők. @NZperX - a cím talán hatásvadász, de a 10-ből talán 3 nevezhető túlzásnak. @szánmonoxid- A TS mint metal, ez kb. MINDEN internetes oldalon így olvasható. A Child In Time-Bombay Calling esetében ELISMERT, hogy lenyúlták a témát, ezt a WIKI oldalon is lehet olvasni. Az a történet, amit a Kimnowak-Gyémánt kapcsán megosztottál a mese habbal kategória. Hogy a gitáros nem is hallotta a One-t, mert nem hallgatott U2-t... Na ne röhögtess! Pont az ilyen sztorik dühítőek, attól hogy ők írtak egy magyar verziót a One-ra, az még nem gáz. Simán vállalható. (lett volna) Véleményem szerint minden ilyen eset vállalható. Mondok egy példát: adok a kutyaütő Csatamalacok együttesnek egy dalt, a címe Iron Man. Azt csinálhatnak vele, amit akarnak... Mennyi esélyük van a sikerre? Szóval itt nem az a lényeg, hogy a "feldolgozott" dal nudli, sőt, sok esetben jobb mint az eredeti, hanem a fair play.

arckönyv 2020.04.23. 16:44:11

Érdekes összeállítás volt :)

szánmonoxid 2020.04.23. 16:46:25

@Mr.Zoom:
Nézd, a Twisted Sisternek hallgasd meg néhány számát, meg utána néhány metálzenekart, és megérted, miről beszélek.

"A Child In Time-Bombay Calling esetében ELISMERT, hogy lenyúlták a témát, ezt a WIKI oldalon is lehet olvasni."
A Wiki mint mérvadó, ahová minden hülye bármit beírhat? Ne viccelj már!
Hallgasd végig a két számot, a 3 hangból álló, 2 félhangonként lépegető főtéma hasonlít, semmi egyéb. De a rockzenében ez a 3 hang, 2 félhang lépegetéssel kb. az alap, a rockzenék legalább fele ilyen.

" Az a történet, amit a Kimnowak-Gyémánt kapcsán megosztottál a mese habbal kategória."
Ismertem Pribil Gyurit, míg élt (a '80-as évektől jártam a különféle zenekarai koncertjeire), és neki elhittem. Tényleg nem ebben a stílusban utazott, a Kimnowak többi száma sem ilyen.

ze11 2020.04.23. 17:06:43

@ApaJoe: Másrészt meg a White Dove az, ami a Gyöngyhaú lány angol nyelvő, Scorpions-os verziója...

ze11 2020.04.23. 17:10:22

@szánmonoxid: A hány hang/hány akkord kérdésre egy pop-os példa:
www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ

CCnick 2020.04.23. 17:41:26

@szánmonoxid: Melyik az a két db félhang amit nem használnak a rockzenében?

Egyébként meg biztos vagyok menne, hogy te a Twisted Sistertől csak a fenti klipet ismered különben nem írtál volna ekkora baromságot.

ezust 2020.04.23. 17:46:30

mikor petruskát kizárták plágium miatt az euroviziósról,pedig amikor majdnem kijutott az eurovizióra,és az is az plágium volt.a beatrice ma már csak emlék száma meg egy walesi együttes nótája volt szinte egy az egyben,ugyanabban az évben.stb,stb,stb

CCnick 2020.04.23. 17:47:12

@szánmonoxid: "dalt szerző Pribil Gyuri nem nagyon hallgatott U2-t"

Én se hallgattam direktben soha, de az One annyi helyről folyt 0-24ben, hogy fizikailag képtelenség az, hogy valaki ne hallotta volna akkoriban. Kivéve ha süket az illető vagy egy lakatlan szigeten él a világtól elzártan, de ezt nehezen képzelem el egy aktívan zenélő szerzőről.

aluminiumcsakany 2020.04.23. 17:50:37

És a Stairway To Heaven? Bár ha jól rémlik, most újra kimondta a bíróság, hogy semmi köze a Spirit dalához, de akinek van füle (és ismeri az előzményeket) csak sercint egyet... Több évszázados közismert zenei futam, jah...

Mr.Zoom · https://zenehallgatas.blog.hu/ 2020.04.23. 19:02:38

@szánmonoxid - Hallgassam meg a TS néhány számát? Uhh... ezeken a lemezeken nőttem fel. Ha sokáig rugózol azon, hogy ez nem metal, egyre többen fognak kinevetni. Maximum annyi jogos, hogy nem klasszikus NWOBHM, hanem egy habosított R'N'R metal, de nincs az a zenei oldal, amely nem nevezi őket metalnak. A Child In Time c. dal Wikipedia bejegyzése egy Ian Gillan interjúra hivatkozik, ezt most ide belinkelem, a komment végén, csak még a Kimnowak témához, hogy én szeretem az S-Modellt, és az Equust is nagyon bírtam, a Gyuri az egyik legjobb magyar gitáros volt, de hogy nem is ismerte a One-t az nevetséges. Itt a Gillan interjú: www.deep-purple.net/review-files/asia2002/mumbai-gillan-interview.htm

szánmonoxid 2020.04.23. 19:10:21

@CCnick:
A rockzenében is használhatsz minden hangot, de egy hangnemen belül alapvetően 7 "tiszta" hang van, meg 3 "átmeneti" (ezeket használhatod mondjuk nyújtáskor kiinduló- vagy célhangnak), és van 2, amelyiket nem szerencsés használni, mert nem szól szépen, a felemelt 2. hang és a 6. hang.

"a moll" hangnemet véve alapul:
a-c-d-e-g (moll pentaton)
disz - blueshang
gisz - cigány (vagy indiai vagy magyar hang) - ezek eddig a gond nélkül játszható hangok
h-cisz-fisz - az A-dúr skálából átemelt hangok ("átmeneti" hangok)
b-f - nem ajánlott hangok

Hallgattam Twisted Sistert, még koncertjükön is voltam (Magyarországon), de kb. ugyanaz a diszkórock, mint a Kiss meg az "új", már nem elvont Alice Cooper vagy a Bon Jovi. Semmi köze a metálhoz azon kívül, hogy ugyanolyan hangszerekkel játszanak.

"Én se hallgattam direktben soha"
Erről írtam én is. Hogy lehet, hogy valahol hallotta, csak nem tudatosult. A koncertjeik után általában volt rockdiszkó, ahol játszottak, ott simán játszhatták.

@ezust:
Azért a számért én a Ricsét nem beperelném, hanem betiltanám.
Pedig egy csomó számukat szeretem egyébként (némelyiket még játszani is tudom/szoktam), bár azok jó részét 1982 előtt írták.

Fiastyúk 2020.04.23. 19:14:56

Ha már Dream Theater: Another Day vs. Edda: Egyirányú út

LabradorMatador 2020.04.23. 19:29:45

The Yardbirds: The nazz are blue - le se kell írnom, melyik magyar dal készült ez alapján. Mondjuk Póka basszusgitárszólója elég emlékezetes benne...

@szánmonoxid:
Persze írhatsz zeneelméleti dolgokat, de itt nemcsak egy I.-IV.-V. fokos hasonlóságról van szó. Egy dal nem csak hangok egymásutánja, amiből egy idő után nincs több variáció.

spinat 2020.04.23. 19:47:56

Paradise Citi vs zero the hero

Messidor 2020.04.23. 19:52:03

A Twistwd Sisters számáról nekem meg egyből az "Egy csók és más semmi" c.operett-dal jutott eszembe (apámék sokat hallgatták),nagy a hasonlóság! Amit meg mástól még nem hallottam,de nekem egyből beugrott: Az Európa(Varga Miki) refrénje meg egy az egyben Rod Stewart Sailig-jének a gitárszólója.

HawkTrane 2020.04.23. 19:55:51

@Mr.Zoom: Köszönöm, érdekes volt!

@szánmonoxid: Én nem vagyok olyan nagy zenetudós mint Te, csak hallgatom a zenét (lassan 50 éve). De nagyon nem értem, mit rugózol a Child In Time-Bombay Calling témán, akinek van füle, az azonnal hallja, hogy szinte egy az egyben azonos a két szám. Nem csak az akkordmenet, hanem a ritmus és minden egyéb. Kár ezen vitatkozni...

exterminador 2020.04.23. 20:15:53

És a Led Zeppelin Dazed and Confusion-je? Egy az egyben lenyúlták Jake Holmes dalát, és évtizedekig nem ismerték be. Ezt kihagyni egy ilyen válogatásból!
www.youtube.com/watch?v=pTsvs-pAGDc

CCnick 2020.04.23. 20:26:33

@szánmonoxid: "A rockzenében is használhatsz minden hangot,"

Köszönöm az engedélyed, végre nem furdal a lelkismeret, hogy eddig is használtam mint mindenki más. A zeneelméleti folytatás csak a saját szalmabábodnak szól.

"de kb. ugyanaz a diszkórock" Hogy te milyen fantázianevet aggatsz valamire az a te dolgot, a közmegegyezésen nem változtat.

Azért a kiváncsiság egy kicsit furdal, a saját kis rendszered szerint mi számít HM-nak.

CCnick 2020.04.23. 20:30:33

@szánmonoxid: "Hogy lehet, hogy valahol hallotta, csak nem tudatosult."

Ez az ami kizárt. És most egy világot fogok benned ledönteni, nem a Mikulás jár körbe az ajándékokkal decemberben.

nick papagiorgo 2020.04.23. 20:34:19

A világegyetemben kb az összes akkordot és dallamot lejátszották már. Van, aki azt mondja, hogy az "eredetit" sose hallotta, úgy pattant ki a fejéből, más "valahonnan emlékezett rá, de nem tudta, hogy ezt XY már előadta", stb. stb.
Bízzuk az "eredeti" és a "feldolgozó" alkotókra, hogy elrendezzék egymásközt ezt a vitát. Vannak erre jogi eszközök is, nem nekünk kell ezt eldönteni.

Én csak azt utálom, amikor pl. Kolbász Dezső, a lakodalmas haknizene (maga által kinevezett) "királya" kijelenti, hogy pl. a Deep Purple mondjuk a Burn-t az ő (húsz évvel később megjelent) Horpadt őszi rózsa c. számából nyúlta le (ami meg a 3+2 Halvány őszi rózs feldolgozása stb, stb), és ezzel próbál a médiába betörni ill némi pénzt összekotorni. És előmásznak ezek a giliszták, hogy "én voltam előbb! - nem én" stb.

ozovac 2020.04.23. 21:18:26

Ha nem is nyúlás, de igen erős inspiráció (Presser)

Petrólaum lámpa www.youtube.com/watch?v=73lj5qJbrms

Gyere ki a hegyoldalba www.youtube.com/watch?v=rJiPpivVIAs

Szól a rádió www.youtube.com/watch?v=uWODczdgGDQ

hengorfej 2020.04.23. 21:19:28

Maroon 5 - This Love vs Belmondo - Lesz, volt, van ? :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2020.04.23. 21:23:59

@Hegge Balázs: Várj, azt MEGVETTÉK, hivatalosan - az nem nyúlás.

ecetes torma 2020.04.23. 21:30:10

Mondjuk nem az a heavy metal kategória, de a zenetörténelemnek mindenképpen az egyik legnagyobb lenyúlása még a '70-es évekből, a Color együttes - Fényes kövek című száma, aminek az énekszólója hangról hangra megegyezik a Barclay James Harvest - Galadriel c. számával. Ami azért is durva, mert nem egy olyan kis átlagos, 12 = egy tucat dallamról van szó, amikor csak úgy hangokat raknak ide-oda egymás után, hanem egy eléggé egyéni dallamról. Majdnem meg is nyerték vele a Metronóm 77 táncdalfesztivált, a 2.-ak lettek. :-)
Color:
www.youtube.com/watch?v=1yvGAX53pz0

És az eredeti:
www.youtube.com/watch?v=H2AWFbMiRTQ

Buncog 2020.04.23. 21:32:06

És akkor hallgassuk meg a magyar Colortól ezt (Győrfi Pál után):
www.youtube.com/watch?v=6zlCio20ldA

Aztán a Rush-tól ezt a bevezetőt (Győrfi Pál után):
www.youtube.com/watch?v=quBCjo2rUZg

Rush: 1977 Color: 1982

szánmonoxid 2020.04.23. 21:43:03

@LabradorMatador:
Nem, mert ez nem I.-IV.-V. fok. A mondjuk a Johnny B. Goode.

"Egy dal nem csak hangok egymásutánja"
Valóban. A szüneteknek legalább ilyen fontos szerepe van, meg a hangok és szünetek hosszának is.

@HawkTrane:
Én se vagyok zenetudós, csak hobbizenész.

"Nem csak az akkordmenet, hanem a ritmus és minden egyéb. Kár ezen vitatkozni."
Hallgasd meg jobban, és kiderül hogy nem. Az alapok azonosak.

@CCnick:
"eddig is használtam mint mindenki más"
Mondd, hogy nem zenélsz. Mert ha igen, akkor elég borzasztó lehet. Mármint a hallgatóságnak.

"Ez az ami kizárt."
A hozzád hasonló hülyék szerint biztos. Értelmes emberek szerint meg nem.

"nem a Mikulás jár körbe az ajándékokkal decemberben"
Persze, hogy nem. A Jézuska. Csak a hülyék hiszik, hogy a Mikulás.

@károly szántana:
Mondjuk nem véletlen, hogy ez alatt a klip alatt is többen glam rocknak nevezik a hozzászólásokban a TS munkásságát, és kérdőre vonják a metálságát. Pedig ez a szám valóban nevezhető metálnak.

@ozovac:
Ja, mindegyiket hangszerekkel játsszák, meg énekelnek benne többen is.
Kb. ennyi a hasonlóság.

ozovac 2020.04.23. 21:46:20

@szánmonoxid:
mondjuk azért ez ott van :-)
Gyere ki a hegyoldalba www.youtube.com/watch?v=rJiPpivVIAs

kulup 2020.04.23. 21:51:59

Nevezzük nevén a Gene loves Jezebel -t, nagyon jó kis tingli-tangli zenekar volt a maga idejében. Feró arra számított, hogy soha nem derül ki a nyúlás aztán jött a rendszerváltás meg az internet.

www.youtube.com/watch?v=tbJGst7CGr8
www.youtube.com/watch?v=T0eryGF_wo4

Treff Bubi 2020.04.23. 21:55:40

Nekem a Dream Theater - Michael Jackson párhuzam kicsit erőltetett, rendesen hozzá is vágják az Endless Sacrifice-t a másikhoz, hogy kijöjjön a nyúlás.

Ha még nem volt, akkor magyar viszonylatban:

Hobo Blues Band: 3:20-as blues vs. Yardbirds: Jeff's Blues
Koncz Zsuzsa: A Kárpáthyék lánya vs Marianne Faithfull: The Ballad of Lucy Jordan.

szánmonoxid 2020.04.23. 21:57:27

@ecetes torma:
Egyiket sem ismertem, most meghallgattam, hát nem igazán.

@Buncog:
Itt valóban hasonlít az első 5 hangból álló hangsor, de ha ennyit nyúlásnak nevezünk, akkor milliószám vannak lopások a zenében, még a klasszikusok közt it tutira lehetne ilyet találni (pedig akkor még nagyságrendekkel kevesebb ember szerzett zenét, és nem is biztos, hogy akár egymásnak csak a nevét is hallották életükben).
Azt mondjuk nem zárnám ki, hogy Felkaiék (ekkor már ő gitározott a Colorban) ismerték a Rusht, mert elég népszerű volt progresszív zenei körökben Magyarországon a 70-es évek végén, 80-as évek elején, főleg hogy egyes lemezeit az állami lemezboltokban is árulták, nekem is megvolt 2 vagy 3.

De elég megnézni a Kopaszkutyát, hogy hogyan születtek a számok: játssz valami olyasmit, mint XY az NN című számában. Ne pont azt, de valami hasonlót.

Treff Bubi 2020.04.23. 22:01:28

@Fiastyúk: Azz igen, mindig visítok amikor hallom, mert elképzelem Attist, amint Petrucci vállát átölelve nyomja a színpadon:)

szánmonoxid 2020.04.23. 22:05:50

@ozovac:
Igen, kétségkívül nagyon hasonlítanak, ezt lehet nyúlásnak nevezni, ha van esélye annak, hogy ezt Presserék hallhatták valahol. Vagy ha tényleg ez a korábbi, nem az LGT dala.

@kulup:
Ez mindkét változatban borzasztó. :-)
Azt hiszem, ezt Hirlemann Berci dobos írta/lopta.

@Treff Bubi:
Sőt, Koncz Zsuzsa: Ha én rózsa volnék - Kikötöm lovamat (magyar népdal) :-)
(Mondjuk a népdalokra írt szöveg amúgy sem idegen a magyar zenéktől, Kextől a VHK-ig, bár a VHK-ról elhiszem, hogy nem tudták, hogy népdal az eredeti.)

ecetes torma 2020.04.23. 22:09:28

@szánmonoxid:
Mi nem igazán? Persze belátom, könnyebb úgy, ha az egyiket már ismeri az ember régebbről. Hallgasd meg még egyszer! Kb 15 másodpercen keresztül hangról hangra ugyanazt éneklik. Az eredetiben a 30. másodperctől kezdődően, a Color pedig a 15. másodpercnél kezdi azt a részt. A Coloré egy picit gyorsabb.

aranyláz 2020.04.23. 22:48:19

Ezt még sehol nem láttam, hogy megemlítették volna a nyúlások között, pedig nekem elég gyanús, de kíváncsi vagyok, ti hogy látjátok?

Everlast: www.youtube.com/watch?v=qA1nGPM9yHA

Kowalski: www.youtube.com/watch?v=rN0qQHTl0AQ

persze mondanom sem kell hogy Everlast-é fényévekkel jobb

ozovac 2020.04.23. 23:08:08

@aranyláz:
kétségtelen ugyanolyan a jellege, a hangszerelés, de nyúlásnak nem nevezném...

de valószínű ismerik az eredetit és vigyáztak, hogy ne legyen túl nagy hasonlóság, ezért kicsit változtattak az akkordmeneten, butították az énekdallamot és már kész is a szerzemény

siófoki35 2020.04.23. 23:45:04

A Fireball-ból meg Koràl szám lett (Ne állj meg soha)

h633213x 2020.04.24. 00:13:08

@Hegge Balázs: White Dove a Gyöngyhajú lány, nem a Wind of change :)

szarok rája 2020.04.24. 00:50:00

@LabradorMatador: millió ilyen bluesdal van; a Yardbirds előtt is volt.

szarok rája 2020.04.24. 00:51:25

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: mi az a Dobrádi-TAPP áthallás, amit említettél?

szarok rája 2020.04.24. 00:57:35

@Mr.Zoom: No, hát az (is) a baj, hogy azon a hulladékon nőtél föl - azé' írsz hülyeségeket (is). Az első rész csak a te bajod, a második - hogy írsz is - már azé is, aki elolvassa. Sok gyakorlás, kitartás! ;)

szánmonoxid 2020.04.24. 02:50:56

@ecetes torma:
Talán cseréltess fület. Baromira nem ugyanazt éneklik. Messze nem ugyanaz a dallammenet (melódia).

@aranyláz:
Kowalsky amilyen jó volt a Black-Outban, annyira szar a Kowalsky meg a Vegában.
Szövegeket tekintve is, de a két együttes zenéje közt is ég és föld a különbség.

@siófoki35:
Hát koma, vegyél fület magadnak, mert ami most van helyette, az bot.
Köze nincs egymáshoz a két számnak azon kívül, hogy mindkettőben van billentyű, gitár, basszusgitár, dob meg ének.

@Mr.Zoom:
Nézd, én igazán leszarom, hogy min nőttél fel, de ez nem metál. Glam rocknak elmegy, de az csak a hülyék szerint metál (nevezik pinametálnak és hasonlóknak is).
Lassan már Britney Spearst is metálnak kategorizálják.
Pribilt meg ismertem személyesen is a kezdetektől, és tőle hallottam, hogy meglepődött, amikor mondták neki, hogy ez hasonlít egy U2-számhoz. És mivel ismertem, elhittem neki.
Téged ellenben nem ismerlek, úgyhogy neked nem hiszek.

Child in Time kontra Bombay Calling:
"But then, I had never heard the original 'Bombay Calling'."
Megérted, vagy kérsz hozzá tolmácsot?

LabradorMatador 2020.04.24. 08:40:28

@szánmonoxid:
"Nem, mert ez nem I.-IV.-V. fok. A mondjuk a Johnny B. Goode."
Pedig de, ez is sima A-D-E kör :)

gigabursch 2020.04.24. 09:00:24

Van néhány erőltetett dolog, de a Priest - Donna Summer verzió tetszett.
:-)

Bafana 2020.04.24. 09:03:35

Twisted Sister The Price - Edda Érzés

Bafana 2020.04.24. 09:06:18

@szánmonoxid:
"A Twisted Sister metál?
Ne bassz... Mióta?"

Nem, az biztos jazz.

ozovac 2020.04.24. 09:18:10

Edda - Ünnep verzéje megtalálható ennek a verzéjében
youtu.be/odu3nfV82YI

ozovac 2020.04.24. 09:27:43

@Bafana: ezzel csak az a gond, hogy az Edda song egy évvel korábbi alkotás...

CCnick 2020.04.24. 10:01:01

@szánmonoxid: na várj, szóval szabad használni a 12 félhangot a zenében de ha valaki mind a 12 félhangot használta már az csak borzasztót csinálhat :)

Nem vagy te nagyon hülye?

CCnick 2020.04.24. 10:05:13

Azért az továbbra is érdekelne, a nagy MindentIsJobbantudoxid mit tart metálnak a saját kis buborékjában.

Bafana 2020.04.24. 10:19:45

@ozovac: Jogos! Ezek szerint létezik valahol egy "eredeti".

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2020.04.24. 10:22:45

@szarok rája:

Kicsi Gesztenye Klub - Tavaszdal (Dobrády-"szerzemény")
www.youtube.com/watch?v=dMx9IQkYXOY

Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
www.youtube.com/watch?v=pgY7qYaoMWQ

ozovac 2020.04.24. 10:50:02

@Bafana:
és mi van ha Dee Snider Edda fan?

szarok rája 2020.04.24. 11:11:23

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: Köszi! Megdöbbentő. Mondjuk, eleve valami barokk rondoform, vagy aszerű a dal, de egyáltalán nem vitás, hogy kopírozta ez a kirobbanó tehetségű Fantomas.

Bafana 2020.04.24. 11:26:43

@ozovac:
Erre nem is gondoltam :)
:D
Igaz, '83 körül könnyebben ment ki külföldre egy-egy magyar zene, mint jött egy Twisted a vasfüggönyön belülre. Annyira egyforma a két szám, hogy valami összefüggés biztosan van köztük.

Le Orme 2 2020.04.24. 11:41:56

Tehát ez a 10 a rocktörténelem legnagyobb nyúlása.
Azt szeretném kérdezni, honnan származik a szerző értesülése? Tehát honnan "nyúlta le" ezt, milyen felmérésből?

aranyláz 2020.04.24. 17:55:23

Ez nem is nyúlás, hanem egy az egyben másolás, The Yardbirds - The Nazz Are Blue és Hobo Blues band: 3:20-as blues, mégis Földes-Póka van feltüntetve szerzőként www.discogs.com/Hobo-Blues-Band-Rolling-Stones-Blues-320-as-Blues/release/3088152

Aztán az egyik legszebb LGT-dal, Az eső és én(1976), hasonlít Santana: Treat(1969) című szerzeményére, bár itt se tudom egyértelműen eldönteni, mennyire.

Blindtiger 2020.04.24. 19:43:51

Nekem tetszett az összeállítás !
Nem a magyar vonalon viszont szeretném a figyelmedbe ajánlani a Jethro Tull:We used to Know-Eagles :Hotel California és a ZZ Top:Tush-Motorhead:No Class párhuzamokat amik szerintem simán beférnének ebbe a 10-esbe!! Az Eaglesnél egyértelmü ,hogy ők nyúltak a Jethrotól...

Blindtiger 2020.04.24. 20:09:12

@szánmonoxid: Twisted Sister ügyben csak annyi ,hogy létezik a Glam Metál kategória.
www.youtube.com/watch?v=h99GieQqhUU

Ha ez nem metál akkor nem tom mi a tököm..

Blindtiger 2020.04.24. 20:23:59

@Treff Bubi:
A Jackson dalban a Slash eleve a Suicidal Tendenciest nyúlta...
www.youtube.com/watch?v=U2WuZugmx5o

szánmonoxid 2020.04.25. 00:57:53

@LabradorMatador:
Ezt azért még gondold át.

@Bafana:
Nem, a jazzhez tudni kell zenélni.
Inkább glam.

@CCnick:
Hát, baromka, én leírtam, ha nem érted, az nem az én problémám, pedig épp a hozzád hasonló hülyék miatt részleteztem, hogy mit szabad egy adott hangnemben, mit nem. Másik hangnemben ezek a hangok máshová esnek, ezért szabad mind a 12 félhangot. De ha túl hülye vagy hozzá, azon én nem segíthetek.

"mit tart metálnak"
Hát seggfejkém, nemcsak én tartom glamnak, a @károly szántana: által belinkelt dal alatt is többen, és egyik sem én vagyok.

A baj az, hogy sixx és Sajó Dávid (és ezek még a jobbak - gondolj bele, milyen a többi) szintű, semmilyen hangszeren nem játszó, zeneelméletben is nulla, egy C-dúr hangjait fejből felsorolni képtelen, totál képzetlen faszok írnak zenéről, és ők húzzák rá a műfaji jelzőket az egyes zenekarokra.
Ezért nevezik pl. punknak a Clasht, amelyiknek zeneileg semmi köze a punkhoz, sokkal inkább mocskosan játszott reggae (maga Strummer mondta, hogy nem tudja, hogy sikerült feljátszani a stúdióban a számokat, koncerten mindig el is baszta, szóval zenei tudásban biztos punk, műfajilag nem), vagy így lett punk a Stranglers, ami leginkább valami pszichedelikus rock, akik késtek egy évtizedet, és akikről Johnny Rotten, akinek talán elhihetjük, hogy tudta, mi a punk és mi nem, mondta azt, hogy ezek nem punkok, hanem rövid hajú hippik. (Egyébként jóban volt velük.)
És ezért nevezik metálnak a Twisted Sistert.

@aranyláz:
A közös kapocs Santana mestere, a magyar Szabó Gábor lehet.
Igaz, valamivel később, de játszotta is ezt a számot, Kovács Kati, Pege, Másik János (stb., az LGT-ből talán Somló volt jelen) felállásban, miután hazajött Magyarországra.
(Ez a verzió nekem sokkal jobban tetszik, mint az LGT eredetije.)

@Blindtiger:
A Glam Metál biztosan nem, esetleg a glam metál (hogy metal vagy metál, ezen megy a vita, de legyünk magyarok), de igazából az a glam rock másik neve, olyan bandákkal, mint a talán legnagyobb név Mötley Crüe (kiejtve motli krú, mint Motley Crew), a Cinderella, a Skid Row és társaik. Az igazi metálosok ezeken csak röhögnek, ha metálnak nevezik őket.

Egyébként igen, 1-1 számot el lehet kapni, de ilyen alapon az Animals folk rock banda, ha csak a House of The Rising Sunt nézed, mást meg nem, pedig kurvára nem azok voltak, vagy mondjuk a Metallica ír kocsmarock együttes, ha csak a Whisky in The Jart, a Black Sabbath egy melankolikus, ír zenés AOR-csapat, ha a Solitude-ot (remek kis 2 akkordos dal, szeretem), a Pink Floyd meg country, ha a Julia Dreamet (pedig azt a legpszichedelikusabb korszakukban írták).
Kb. mindenkinek van 1-2 olyan dala, ami kicsúszik a zenekar alapműfajából. Még az AC/DC-nek is van ilyenje, pl. a Burnin' Alive. Marha jó szám, szinte már dallamos, csak baromira nem AC/DC-s stílus, inkább dirty rock, mondjuk a Danzig vagy a Zodiac Mindwarp (ha már lopás, a Sex Action tőlük elég sokat nyúlt).
De a P. Mobilnak is van olyan rock and rollja (Az utolsó rock and roll), ami miatt simán rock and roll bandának lehetne őket nevezni hard rock helyett, ami az életművük másik 99%-a.

CCnick 2020.04.25. 08:31:17

@szánmonoxid:

"És ezért nevezik metálnak a Twisted Sistert."

Ez valami Six és Sajó vezette világösszeesküvés lehet ellened

en.wikipedia.org/wiki/Twisted_Sister
"Twisted Sister was an American heavy metal band "

www.nytimes.com/2004/01/11/nyregion/long-island-journal-once-a-twisted-sister-now-a-homebody.html

"THE most likely place to run into Dee Snider, the spooky shock-rocker and front man of the 1980's heavy metal band Twisted Sister"

musicbiz.org/news/3033/

"The Music Business Association (Music Biz), formerly NARM and digitalmusic.org, will present Dee Snider, frontman of classic heavy metal band Twisted Sister"

www.imdb.com/name/nm0811124/bio

"Lead vocalist for the 80s metal band, Twisted Sister."

Meg még az az idióta, valami Snider akinek köze sincs a zenéhez, is ilyeneket mond:

“Look, Twisted Sister was a metal band at its core" "We were from Long Island - me and Mark ‘The Animal’ Mendoza are - so certainly, that influences you. That suburban mentality. And also, our music - heavy metal always appealed to suburban kids. It’s not been an urban sound, it’s been a suburban music."

Szerencsére vagy te aki megmenti a világot ettől a téveszmétől.

Mi meg jól szórakozunk rajtad :)

CCnick 2020.04.25. 08:40:32

Azt mindenesetre továbbra sem tudjuk metáloxid szerint melyik zenekar a tru metál. Nyilván a Manowaron kívül...

Le Orme 2 2020.04.25. 10:42:25

@Blindtiger: Jethro Tull:We used to Know-Eagles :Hotel California
Ezek annyira hasonlók, mint a King Crimson 21st century schizoid man és a Van der Graaf Generator After th Flood.

Le Orme 2 2020.04.25. 10:47:28

@szánmonoxid:
"A baj az, hogy sixx és Sajó Dávid (és ezek még a jobbak - gondolj bele, milyen a többi) szintű, semmilyen hangszeren nem játszó, zeneelméletben is nulla, egy C-dúr hangjait fejből felsorolni képtelen, totál képzetlen faszok írnak zenéről"
Nemcsak zeneelméletileg képzetlenek. De ennek annyi előnye van, hogy a bunkó hangoskodók világlátása is publikus lesz, nemcsak a más kategóriákban gondolkodó szakértőké.

savanyú a narancs ( Villanyfényes) 2020.04.26. 06:33:59

Nekem a P. Mobil - Miskolc

www.youtube.com/watch?v=GhHrjlJvw_8

és a Pokolgép - Metál az ész

www.youtube.com/watch?v=OF7PRts82IQ

számainak bevezetője nagyon hasonlít.

Egyébként Lovasi és zenekarai mindenféle youtube klipjeinek kommentszekiójában szokott lenni, aki beírja, hogy melyik előadó számjára emlékezteti őket.

Pl. a senki nem ért semmit-et a felkelő nap házához vagy Louis Armstronghoz hasonlították:

Louis Armstrong: St. James Infirmary

gigabursch 2020.04.26. 11:45:17

@szánmonoxid:
Hát Babám a Skid Row minden volt, csak nem glam...
Mondjuk Cardio nem ez az első túlképzett hülyeséged, de inkább hagyjuk...

gigabursch 2020.04.26. 11:50:19

@Le Orme 2:
A zenei képzetlenség egy dolog.
Sokan vannak itt, vagy inkább csak alulképzettek.
Magam sem tartom magamat képzettnek, még akkor sem, ha szeretek baráti társasággal többszólamú kórusban jókat énekelni.

A nettó hülyeség az a baj.
A másik meg az, hogy ez a sixx álnevű varga takónypóc az index egyik legaljasabb görénye.

Slepy 2020.04.26. 15:56:09

@gigabursch:
"A másik meg az, hogy ez a sixx álnevű varga takónypóc az index egyik legaljasabb görénye."

Ott a pont!
Innen nem tilt ki minket.

Slepy 2020.04.26. 16:17:54

Na most figyeljetek. Nekem annak idején úgy beragadt az Almaszósz hogy nehezen bírtam átállítani a fülemet a Fade to Black-re, de sikerült. :)
Gyerekkoromban mint minden gyerek én is Halász Juditot hallgattam. Többek közt a Kalózdal az almaszószról című művet.
Később mikor a Metallicat kezdtem hallgatni egyből feltűnt a Fade to Black számnál, hogy van egy pár másodperces rész ami hajaz az almaszószos dalra és mindig azt vártam hogy az a dallammenet fog folytatódni, de természetesen nem.
Halász Judit — Kalózdal az almaszószról 0:42-nél.
youtu.be/uuVCBl7nIjw
Metallica - Fade to Black 2:24-25
youtu.be/WEQnzs8wl6E
Természetesen csak véletlen egybeesésről van szó.

szánmonoxid 2020.04.27. 01:01:43

@CCnick:
Majd ha megtanultál olvasni, és nem leszel már funkcionális analfabéta, gyere vissza. Addig, amíg nem érted meg a leírt szöveget, kb. olyan veled társalogni, mint Zuzu Petalsszal.

(Hogy te is megértsd a többi 80-as IQ alattival együtt: nem Sajó meg sixx terjesztette el, hanem MINDENHOL hasonló felkészültségű seggek a rockzenei újságírók (tisztelet az igen kevés kivételnek, mert az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy ilyenek is vannak, még Magyarországon is; nem az Index (és blognak álcázott rovatai, mint a Lángoló meg a Stenk) és a 444 soraiban, mert akik ott vannak, azokat még újságírónak se nevezném, a többségnek talán ha érettségije van az írásai alapján megítélve). Kérdezd meg róluk egyszer a zenészek véleményét. Nem is tudom már, melyik zenész mondta, talán Sting, amikor megkérdezték, hogy milyen műfajba sorolná a zenéjét: fogalmam sincs, majd valamelyik újságíró megmondja.)

A Wikire hivatkozni 2020-ban már több mint szánalmas.

És igen, külföldön is sixx és Sajó szintű, felkészületlen hülyék írnak rockzenéről. Akárhány cikket linkelsz is be (ráadásul még csak nem is zenei szaklapokból).

De ahogy látom, az angol sem az erősséged:
"was a metal band at its core" - egyrészt ugye a heavyt ő sem említi, másrészt ez annyit jelent, hogy alapvetően metálbanda volt - ezt azért többnyire olyankor szokás mondani, amikor védekeznek, mert azt mondják rájuk, hogy ez bizony nem metál. Ráadásul az "at its core" nem erősíti, hanem erősen gyengíti az előtte álló állítást.
Tanulj, tinókám, ökör esetleg még lehet belőled. Más már nemigen.

@gigabursch:
Hát mi a fasz volt szerinted? Mármint a Sebastian Bach-os Skid Row, mert volt több együttes is ilyen néven, az egyiknek pl. a Thin Lizzy két tagja, bizonyos Gary Moore és Phil Lynott volt a gitárosa, illetve az énekese. Már ha mondanak valamit ezek a nevek.
Egyértelműen glam banda (másik nevén pinametál).
Persze pár hülye azt is heavy metálnak sorolja be.

(Kb. bárhol rákeresel a nevükre meg a genre (stílus) szóra, akkor a glamet is kiadja, változó egyéb műfajok mellett. Persze egyeseknek a GNR is heavy metal.)

gigabursch 2020.04.27. 14:47:27

@szánmonoxid:
GNR: nincs vita
BádogBöske: Szerencsére nagybátyám és a szomszéd vonaláról már csecsszopó+ koromban találkoztam velük először.
Skid Row: A pinametál szó tetszik, de ettől még nem glam banda. Nem azt játszák.
Tudom Mustaine szerint Gay LA Music valjában a glam rövidítés mögött a valódi tartalom..

szánmonoxid 2020.04.28. 02:27:15

@gigabursch:
Skid Row: Hazudnék, ha azt mondanám, ismerem minden számukat, mert sosem voltam ennek a műfajnak a nagy rajongója, amit hallottam is tőlük, nem nagyon ragadt meg a fejemben (mondjuk az E klub, Black Jack meg a Wigwam rockdiszkójában azért mentek ezek a 90-es évek első felében, de néha a Tüzes Vízben (az elsőben) meg a Vikingben is lehetett hallani), de szerintem ugyanabba a sorba illenek, mint a Mötley Crüe, Cinderella, Alice Cooper (a 80-es évek végétől), a Bon Jovi, a Hanoi Rocks (kora tizenévesen még szerettem) és társaik.
Mondhatnám, hogy valamiféle kilágyított/kilúgozott metál.
Ezeket is sokan heavy metálnak sorolják be, de ők is egytől egyig glam igazából, pont a heavy metál húzása, dögje hiányzik belőlük, ami a Metallicában, Priestben, Maidenben, Iced Earthben, Running Wildban, Annihilatorben és társaikban megvan.
(Vagy magyar kedvenceimben, a Belfegorban, kb. 94-ben oszlottak fel, egy kazetta maradt utánuk, azt hiszem, fent van a TeCsőn.)

Bár Wikipedia továbbra sem mérvadó, de azért érdemes megnézni ezt a listát, biz isten egy betűt sem én írtam bele:

en.wikipedia.org/wiki/List_of_glam_metal_bands_and_artists
(Benne néhány egetverő baromsággal, mint a Pantera, a Uriah Heep vagy a Van Halen, Alice in Chains stb.)

CCnick 2020.04.29. 17:29:56

@szánmonoxid: Ok, megbeszéltük, MINDENKI hülye, csak te vagy helikopter.

Mondjuk aki szerint a Skid Row glam az nem is helikopter hanem maga Napoleon.

Tipikus ilúgozott glam slágerecskék dög és húzás nélkül :)

www.youtube.com/watch?v=C3nycoZ-zzw
www.youtube.com/watch?v=2pkpsxEyi-k

Mondjuk akinek a raningvájd bármilyen szinten bezzegviszonyítási pont és kedvence a Belfegor attól másra nem is szabad számítani. Persze ez megmagyarázza az eddigi ámokfutást.

Ehhhh

gigabursch 2020.05.18. 19:44:20

@szánmonoxid:
Fenntartva és nem vitatva, hogy a wiki, mint egzakt fogalmotár kétséges, de azért, hogy a wikis hivatkozások száma 1:1 legyen

hu.wikipedia.org/wiki/Skid_Row_(amerikai_egy%C3%BCttes)
süti beállítások módosítása