Rozsdagyár

CATTLE DECAPITATION - Terrasite (2023)

2023. május 11. - Dan696

catd-terrasite-cv-3k.jpg

Kevés olyan zenekart tudok mondani az undergroundból, mely az elmúlt évek során jelenséggé nőtte ki magát. Ez a titulus következhet a csapat zenei teljesítményéből, illetve a színtéren elfoglalt szerepéből. Most nagy hirtelen olyan gárdákat tudnék emlegetni, mint a lengyel Mgła, akik nem csak feltűnően technikásan űzik a black metalt, hanem egy olyan élő atmoszférát teremtenek ehhez az egészhez, mely konkrétan példa nélküli. De ide sorolható még a görög Septicflesh is, akik a 2008-as "Communion" lemez óta a sajátos dark-death-szimfonikus egyvelegükkel lényegében egy teljesen egyedülálló produktummá nőtték ki magukat. 

A kaliforniai Cattle Decapitation (továbbiakban Cattle Decap) szintén hasonló helyzetbe került a 2012-es "Monolith Of Inhumanity" lemezével. Jómagam is azóta hallgatom őket. Természetesen hozzám is a Forced Gender Reassignment klipjének a hírével jutottak el, ez talán nem is annyira meglepő. Ami inkább az, hogy önmagában a zene milyen hamar ugrott a kedvenceim közé.

Azóta már többször ledaráltam a komplett életművüket, és minden alkalommal arra jutottam, hogy alapjáraton zsigeri grindcore-t, goregrindot játszó zenekarnak még soha nem állt ennyire jól, hogy egy ponton (konkrétan a "Humanure" album óta) ezt az egészet takarékra tették, és egy sokkal kevésbé direkt, sokkal technikásabb de még így is bőven a mészárszék kategóriába sorolható zenét kezdenek el játszani. Azóta pedig csak felfelé tartott az út, melynek legújabb állomása a "Terrasite". 

Az album nem sokat cicózik, szinte egyből arcba megy a Terrasitic Adaptationnel. Lényegében itt teljesen fölösleges olyan jelzőkkel dobálódznom, hogy micsoda cséphadarás a dal, mert az összes ilyen lesz, de várj, ez nagyon jó így. Az előző albumon, a "Death Atlas" korongon (kritika ITT) ugyanígy a brutalitás dominált, viszont az némi drámaisággal volt higítva. Travis többet használta védjegyszerű dallamos screamjét (mely továbbra sem tiszta ének, hiába tűnik néha annak), itt viszont újra a mennydörgő, nagyon enyhén Napalm Death-ízű bömbölései vannak többségben. 

Kicsit a dallamosabb élből is visszavettek. Erre tökéletes példa a két előzetesként kihozott dal, a We Eat Our Young és a Scourge Of The Offspring. Igazi direkt darálások, pont amilyeneket utoljára a "Monolith" lemezen hallhattunk. Izgalmas még a The Insignificants, mely a végére olyan rémisztő hangulatot kap a tiszta, narrációszerű extra vokálokkal, hogy egy pillanatra az ember teljesen elfelejti, hogy egy vérgőzős tech-death albumot hallgat. Hasonló, de kicsit szokványosabb formában van jelen az ...And the World Will Go On Without You. Erről még azt is el tudom képzelni, hogy komoly koncertkedvenc lesz. 

Solastalgia-tól nekem határozottan Your Disposal feelingem lett. Ez már csak azért is remek, mert a Monolith-ről ez az abszolút kedvenc dalom. Ami viszont konkrét telitalálat, az a záró Just Another Body. Ez egy tízperces monstrum egy olyan dallamos, zongorával induló intróval, hogy nem tudom nem imádni. Úgy általában dől az egész dalból a világvége hangulat, de nem az a fajta, hogy az ember kiírtja magát, hanem hogy egyszer a természet fogja megunni a létezésünket, és Gaia-t sem béketárgyalások, nem NATO-határok nem fogják érdekleni, amikor úgy dönt, hogy már nem kellünk erre a bolygóra. Állítom, a legjobb dal, melyet az elmúlt tíz évben letett a Cattle Decap az asztalra.

Kicsit méltatnám a hangzást. Bár nagyon szeretem a "Death Atlas" albumot, de ami nekem egy kicsit probléma volt, az az, hogy sokszor a megszólalás sterilnek és fakónak érződött. Valószínűleg kaphattak is ilyen kritikát, mert most viszont minden teljesen rendben van. Főleg az, hogy jól értelmezhetően és az összképbe belesimulóan sikerült megoldani a tiszta részeket, az külön piros pont. 

A tagok hozzák a jól megszokottat, ennyi. Már több alkalommal volt szerencsém látni őket élőben, és ilyenkor mindig megbizonyosodok róla, hogy semmilyen stúdiós trükközés nincs a zene mögött. Ezek az arcok szimplán csak ennyire jók. Az abszolút favoritom a dobos, David McGraw, akit anno a Dürer Kertben (Rest In Peace..) még egy fotó erejéig is sikerült elkapnom. Olyan szinten érzékkel és nem evilágian dobol, hogy az hihetetlen. 

A Josh Elmore/Belisario Dimuzio páros továbbra is remek riffeket szállít. Mondjuk, most kevésbé technikásak, és inkább a direkt agresszió játszik, de ez még így is a megszokott színvonal. Ráadásul most mintha változatosabb lenne az összkép, mint általában. Továbbra sem dőlnek az akusztikus vagy neoklasszikus témák, de most szerintem konkrét irány volt a progresszivitás a dalírás során. Olivier Pinard a Cryptopsy-ból hibátlan választás volt a basszeros pozicióra. Brutális jelenléte van és ebből olyan atombiztos alap születik a zenéhez, melyért minden magára valamit adó csapat a fél karját oda adná. 

A "Terrasite" csont nélkül a tavasz legjobb extrém albuma, de még éves szinten is remek esélyekkel indul. Az egyetlen aspektus amibe talán bele lehet kötni, bár ez is inkább egyéni ízlés kérdése, az a borító. Nem tudom, nekem ez a kiélt alkoholista nyugdíjas arcberendezésű ember-rovar hibrid kifejezetten a tűzzel-vassal írtós kategória. Kitaláltátok, a Légy-filmekért sem vagyok oda. 

Ezt leszámítva egy death metal rajongóknak kötelező, mindenki másnak erősen ajánlott albumot tett le az asztalra a Cattle Decap. Csak egy saját főzenekaros koncert lenne végre, és teljes lenne a boldogságom. 

10/10

cattle_2023_by_nick_van_vidler.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr10018121392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása