Rozsdagyár

DAVE MUSTAINE - Nagyon képzett ritmusgitáros vagyok, bonyolult riffképleteket játszom, ráadásul még énekelek is rájuk

2023. március 23. - Kovenant

dm.jpg

Idén negyvenéves az amerikai thrash metal legenda, a Megadeth, melynek vezetője, Dave Mustaine interjút adott a Guitar World portálnak, melyben visszatekintett a zenekar pályájára. Mustaine élete során megküzdött az alkoholizmussal és a kábítószer-függőséggel, kézsérülése miatt átmenetileg a banda is feloszlott, végül négy évvel ezelőtt gégerákkal diagnosztizálták, de ebből is szerencsésen felépült (a Megadeth előző két lemezéről ITT és ITT írtunk kritikát).

Voltak nagyon súlyos korszakaim. Voltak időszakok, amikor meg kellett állnom és kitalálnom, hogyan legyen tovább. De sosem éreztem úgy, hogy akkor ennek örökre vége. Másképp vagyok összerakva: nem tudom feladni a dolgokat. Sokszor a dolgok az utamba álltak, de a hozzáállásom és a hitem révén csak mentem tovább olyankor is, amikor a legtöbb ember már feladná. 

Amikor beüt a krach, én beleállok. Nem sunnyogok el. Egy olyan hozzáállást alakítottam ki a zenekarban, hogy minket sosem lehet félrelökni vagy megfélemlíteni. Mindig összeszedtük magunkat és ez felemelő érzés, mert az idő mindig megmutatta, hogy az eredeti elképzelésem helyes volt. Képes voltam sikeressé válni és megőrizni a személyiségemet. Nem sok embernek sikerül ez azért. 

A Megadeth jelenlegi felállásáról:

Hogy meg lehessen érteni, mennyire fontos ez nekem, emlékezzünk vissza, hogy hogyan is jutottunk el idáig. Volt egy turnénk anno az Iron Maidennel, de az egész összeomlott, mert Bruce Dickinson megbetegedett és kezelésre kellett járnia. Egy másodperc alatt egy egész év munkáját kellett törölni, ami anyagilag teljesen ellehetetlenítette Shawn Drovert és Chris Brodericket.  

Szóval az akkori menedzsmentünk felhívta Shawn-t és Chris-t és azt mondták nekik, hogy mivel a turnét törölték, talán találnotok kéne valami más munkát. De én erről semmit sem tudtam, csak azzal szembesültem, hogy a dobosom és a gitárosom kilépett. Megértettem a körülményeket és talán én is így tettem volna, de azért a helyükben jeleztem volna előtte, hogy bocs, de lépünk. Mindez azért sokat elmond Shawn és Chris jelleméről. De rendben van: legalább feltüntethetik a Megadeth nevét az önéletrajzukban. Azért voltak jó pillanataink is együtt. 

A jelenlegi a Megadeth legjobb felállása, amellyel valaha együtt dolgoztam. Amikor először meghallottam Kikót játszani, teljesen ledöbbentem. A bandában olyan fickók zenéltek már, mint Jeff Young és Marty Friedman, de Kiko a legjobb, aki valaha velünk gitározott. Mindezt azért mondom, mert ez az igazság. Amikor Kiko megérkezett, még a sebeimet nyalogattam, melyeket Shawn és Chris okozott, de akkor eldöntöttem, hogy változtatnom kell a bandán belüli dolgokon. 

Kiko és én nagyon jól kijöttünk egymással és végül rájöttem, hogy nagyon jól illeszkedik közénk a személyisége. Szóval mondtam Kikónak: nézd, csatlakozol a Megadeth-hez és az életed meg fog változni. Chris Adler segített ki minket dobon és reméltem, hogy maradni is fog, de végül a Lamb Of Goddal maradt. 

Chris ajánlotta be Dirköt és azonnal beleszerettem a játékába. Dirk a legkedvesebb ember, fenomenális dobos és nagyon szerény. Neki is ugyanazt mondtam: az életed meg fog változni, szóval készülj fel rá. Teljesen őszinte leszek: Kiko, Dirk Verbeuren és James LoMenzo a legkedvesebb emberek, akikkel a zenekarban együtt dolgoztam. Keményen melóznak, nem a pénz vezérli őket és imádnak játszani. Számos figura megfordult már a csapatban és rengeteg seggfejjel kellett foglalkoznom. Nem mindenki tudja ezt a felhajtást jól kezelni. Nem mindenki osztja az elképzeléseimet. De nem süketelek akkor, ha azt mondom, hogy a Megadeth jelenlegi felállása az elmúlt 40 év legjobbja. 

Arról, hogy milyen gitárosnak tartja magát:

Mindig afféle sokoldalú, bárhol bevethető gitárosnak tartottam magam. Sok ember nem érti, hogy osztjuk fel a szólókat, pedig ez egyszerű: ha a ritmus könnyű, akkor szólózok és a másik srác ritmusozik. Ha a ritmusrész bonyolult, akkor én játszom azt és a másik srác szólózik. Nagyon képzett ritmusgitáros vagyok, aki bonyolult riffképleteket tud játszani, ráadásul még énekelek is rájuk. 

Nem sok ember tudja ezt megcsinálni, mert a bal és a jobb agyféltekéjük nem kommunikál egymással. A szólózási stílusom eléggé punk-rock és szteroiddal felpörgetett blues jellegű. Nem teszek úgy, mint aki ismeri a mixolíd vagy a fríg skálákat: megmaradok a pentaton szólóknál. Még az is tök király, hogy most eszembe jutott ez a két skálamegnevezés, mert sosem tanultam senkitől gitározni.  

A Megadeth és a Metallica közötti versenyről és ellentétről:

Az én fejemben nincs versenyzés a Megadeth és a Metallica között. Különböző zenekarok vagyunk és hiszem, hogy a Megadeth sokkal következetesebb volt zeneileg. De a szomorú az, hogy a közöttünk levő drámázás mindig sokkal népszerűbb volt, mint maga a zene. És emlékszem, a Metallica karrierje óriási lendülettel indult és ez jórészt az általam létrehozott daloknak köszönhető.  

A világ egyik legnagyobb zenekarává váltak és itt van az egyik legnagyobb banda, akik arra vesztegetik az idejüket, hogy engem hiteltelenítsenek azzal, hogy Dave nem is jó gitáros. Bocsánat, mi a halált mondtál? Úgy vélem, én írtam egy csomó dalt azok közül, melyek híressé tették őket, így talán kicsit el kéne gondolkodniuk, hogy mit is hordanak össze. De azok a srácok ezt a szart terjesztik és meg is vannak a birka követőik, akik mind el is hiszik ezt. 

A gond az, hogy az emberek nem ismerik a sztorit és egyből állást foglalnak. Sosem akartam állást foglalni, meg akartam békélni velük és azt akartam, hogy barátok legyünk, de bármely okból ugyan, de ők nem akarták ezt. És a Metallicát ugyanaz az ügynök képviseli, mint minket, így megkérdeztem tőle: te vagy a Metallica ügynöke is, miért nem akarnak ők velünk játszani? Mitől félnek? Erre ők meglépték, hogy a Five Finger Death Punch és a Pantera társaságában mennek turnézni, szóval ez egyértelműen a pénzről szól.  

A Megadeth negyvenéves pályájáról és elpusztíthatatlanságáról:

Ez jórészt a nem szarakodunk hozzálásnak köszönhető. Az emberek tudják, hogy a Metallica állandóan megpróbált minket visszafogni. Sosem gondolták rólam, hogy sikerül mindazt véghezvinnem, amit elértem, miután kirúgtak, de sikerült és jobb lemezeket is készítettem időközben. De nem érdekel, mert boldog vagyok a saját sikereimmel és abból kijutott, higgyenek nekem. A zene, melyet most csinálunk, mindent elmond rólunk. De remélem, hogy egyszer még tudunk egymással turnézni, mielőtt túl késő lesz, bár megígérni nem tudom.

Ha visszatekintek a kezdetekre és mindarra, amit létrehoztam, akkor elmondhatom, hogy sikerült megőriznem a személyiségemet. Amikor a kezem megsérült, minden gitárfelszerelésem eladtam, hogy kifizessek mindenkit, akinek tartoztam. Amikor a legtöbb banda feloszlik, csak azt mondják, hogy cseszd meg és a beszállítóik meg csak leshetik a pénzüket. Én nem, én teljesen más vagyok. Régimódi, old-school arc vagyok, ha mondok valamit, hogy megteszem, azt meg is csinálom. Ezért van még mindig itt a Megadeth. 

A bejegyzés trackback címe:

https://rozsdagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr4618078638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása